Direktlänk till inlägg 10 juni 2023

Reseskildring Del 4: Anniqa åker till Genève och är flyttgubbe. Dagen då vi skulle återhämta oss.

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:12

Jag sov som en stock.
 
Svalt och skönt och jag behövde inte oroa mej för att störa Jennie med mitt snarkande. Så otroligt irriterande med folk som snarkar och nu är jag rädd att jag blivit en av dem som irriterar. Det krävs liksom inte mycket för att jag ska låta som en taskigt avkalkad kaffebryggare när jag sover nu för tiden. Måste vara åldern.
Jennie sov sämre stackarn. Det var varmt i hennes sovrum och när hon öppnade fönstret kom det in nya och obekanta ljud. Det tar ju ett tag att vänja sej med nya ljud som trafik, stojande människor och sånt. Dessutom verkade tanten i våningen under sitta på sin balkong och röka och den röken drog rakt in genom det öppna fönstret och därmed stängdes det och det blev en oskön sovtemperatur för flickebarnet med växande mage.
 
Vi vaknade tidigt och pysslade vidare lite med lite ditt å datt, flyttade en låda hit, packade ur en säck dit. Körde en maskin tvätt, letade fram torkställning och hängde tvätt på balkongen...
Vi fick meddelande från flyttgubbarna som undrade om vi kunde ändra tiden i lägenheten till kl 13 i stället. Det gick ju fint.
 
I med frukost i magarna och sen åkte vi till IKEA för att hämta lite inspiration. Jag var såklart mest taggad för jag ville liksom se hur ett IKEA-varuhus ser ut i ett annat land. Svaret är: som i Sverige.
Det inhandlades lite fina växter till balkongen, lavendel och ett olivträd och lite annat smått å gott. Uber både dit och hem eftersom det är lite för långt att gå dit och speciellt hem med packning. Hem åkte vi Tesla och jäklar vad osugen jag är på en sån nu. Så RYCKIGT! Jag blev nästan lite åksjuk. Kan ju vara han som körde som hade nervryckningar i gasfoten också iof... Otroligt jobbig körstil i så fall.
 
In med grejerna hemma och sen petade vi i oss lunch och tog en promenad till gamla lägenheten för att möta upp gubbarna. Vi noterade att vi var sena och gick FORT. Jennie är nååågra cm längre än sin mor (och 24 år yngre) och har en steglängd som tar henne fram imponerande fort. Man kan inte tro att jäntan är gravid. Full fart liksom!!! Jag småsprang med små hoppsasteg som Vanheden i Jönsonligan för att hinna med! Gubbarna fixade på och vi försökte låta bli att fortsätta städa. Vi kanske råkade fixa liite men återhämtning var ju ledordet för dagen.
 
Ett annat ledord var MYRMEDEL. Det visade sej att vi inte var ensamma i lägenheten. Ett helt litet myrsamhälle hade också flyttat in och det hade ingen kommit ihåg att nämna för oss. Vi hade alltså ett mål att hitta myrmedel före kl 18 då det liksom stänger för helgen i Schweiz. Typ inga affärer har öppet på söndagar och nu var det lördag.
 
Jennie var sugen på lite mera växter till balkongen, kryddväxter. Vi begav oss alltså mot ett stort ställe som enligt Jennie hade ”ALLT”. Vi drällde runt och kollade på utemöbler, växter, inredningsdetaljer… verkligen en trevlig affär! Vi kom därifrån med lite kryddväxter. Jag fick lite soppatorsk eftersom jag är van att äta en massa mellanmål. Detta hade det slarvats med i flera dagar och på detta ett rätt hårt arbetstempo och lite sömn några nätter… Det suger musten ur en och när Jennie nämde nåt om glass insåg jag att jag behövde få nåt i magen. Men först skulle det kollas på mera möbler, mera växter, mera av nåt mera… och till sist tyckte vi det var fånigt att äta glass när det snart var dags för middag.
 
Nu siktade vi på att hinna in i nån liten matvaruaffär för att få tag på lite grejer som saknades i matväg. Vi började bli ordentligt trötta i fötter och ben nu! Vi hittade en liten butik som hade begränsat utbud och rätt höga priser men orkade liksom inte krångla så vi handlade det nödvändigaste där.
 
MEN FAN… vi hade ju glömt köpa myrmedel!!!! Vi kollade efter det i den lilla butiken men hittade icke nåt i den stilen. Hem med käket och raskt iväg igen. Nu med stegen mot en Coop-butik som verkade vara välsorterad. Nu gick vi FORT!!! In i butiken, skannade av hyllorna med blicken. Hittade avdelningen för kemtekniskt och hittade malmedel och nåt annat men inget myrmedel. Frågade en herre som jobbade i butiken om han pratade engelska. –No! Var svaret så fram med telefon och googletranslate igen. Nix, de hade inte myrmedel. Nu gick vi JÄVLIGT fort bort mot det ställe som vi varit på tidigare, det stället som hade ALLT. Nu hade jag fått upp farten och låg faktiskt före Jennie in i butiken! Vi tog sikte på första bästa expedit och jag väste åt Jennie att ”du snackar, du kan babbla engelska!”. Jennie började således på engelska säga nåt i stil med. Jag har myror i köket, har ni myrmedel? Då säger expediten, en rätt ung gosse… ”Sooo… you prefere to speak english…” lite sådär menande… Och saken är den att vi ju som sagt befinner oss i ett annat land och just i denna del talas det franska. De tycker inte alls att det är självklart att man ska snacka engelska och en del gör en jäkla stor grej av detta och tycker liksom att man ska be fiiint om att få avvika från deras språk. Vi gjorde avbön och då pratade karln på på engelska hur bra som helst. Det var alltså inte något direkt problem för honom att snacka engelska, bara en principsak!
Klart som korvspad att de hade myrmedel. Vi köpte det och kom på att nu hinner vi nog in på Coop och köpa lite grejer som vi missade i den lilla butiken. Vi typ joggade dit och hann in och handla yoghurt, öl, koriander, purjolök och müsli. När vi stod i kassakön var klockan 17.58 God marginal alltså!
 
Phuuuuuuu… Vi drog ner på tempot, gick hem, riggade med myrmedlet och konstaterade att det var flera myror nu än tidigare, dödade några manuellt och hoppades att myrmedlet skulle sköta resten, fixade mat, åt, landade i soffan och hade avverkat 15000 steg, de flesta i paniktempo. Inte så superimponerade kanske men med tanke på att vi var rätt slitna efter flyttjippot måste jag säga att det var lite av en bragd! Båda var trötta i fötterna och avvägde att aldrig mera använda dessa till annat än att vifta på tårna med.
 
Dags att sova för i morgon tänkte vi ta och städa lite mera i gamla lägenheten! Varför ta det lugnt liksom?
 
Vi är lite sisådär på återhämtning i den här familjen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anniqa - Fredag 8 mars 06:24


SÖNDAG Knut träffar sin kompis Emma på simskolan (babysim, men det låter så barnsligt säger Knutte...) Knut och Emma hälsar på varann och snackar ut om vad som hänt sen sist. Det kan vara vad de fått smaka för konstig mat, hur de upplever att...

Av Anniqa - Lördag 27 jan 10:00


Det ÄR allt lite bökigt att veta vad som är vad i hyllorna på affären här i Geneve men även här hemma i hyllor och skåp då det här är den fransktalande delen av landet och de envisas med att skriva etiketter och annat på franska. -Rätt logiskt med ta...

Av Anniqa - 2 oktober 2023 16:19

Hittade en liten sak jag skrivit om resan till Kreta 2004  i en mapp döpt "NOSTALGI" i min dator.   Jag, barnets far och dottern nästan 12 år drog iväg på semester till Kreta och med oss hade vi även mamma/mormor. Det var en trevlig resa med myck...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:18

Jag sov bra även denna natt på soffan och Jennie sov också skönt med behaglig temperatur i sovrummet. Jag hann med en kopp kaffe och nåt varv på stickningen innan jag hörde hur Jennie var i farten med att packa upp mera kläder och saker. Jag hade riv...

Av Anniqa - 10 juni 2023 06:59

Som jag har berättat så kom flyttgubbarna redan på torsdag kväll och började montera isär stora möbler och plasta in saker i värsta Mr Bean-stil. Du vet... när han ska måla om rummet och klär in ALLT. Till och med vindruvorna packas in. Fullt så noga...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards