Alla inlägg under januari 2024

Av Anniqa - Lördag 27 jan 10:00

Det ÄR allt lite bökigt att veta vad som är vad i hyllorna på affären här i Geneve men även här hemma i hyllor och skåp då det här är den fransktalande delen av landet och de envisas med att skriva etiketter och annat på franska.
-Rätt logiskt med tanke på att vi i sverige envisas med att skriva på svenska!


Hur som haver så fick jag för mej att baka fröknäcke härom dagen. Dottern hade nästan allt hemma och det jag saknade gick jag och handlade själv på Coop som ligger ett stenkast härifrån. SJUKT många vuxenpoäng på att gå ut och handla själv såklart och nöjd hittade jag linfrön och orostade sesamfrön som saknades till baket. Det fanns en bruk med mandelmjöl här hemma i skafferiet och det var verkligen finmalt! 


Det brukar bli mera som en smet i vanliga fall men ny blev det en fast klump som jag ändå kavlade ut och gräddade. Skum färg och lyster blev det och doften var.... ja... ANNORLUNDA!


Jag smakade på det färdiga brödet och fick en känsla av tacos! Jädra märkligt!!!
Kollade mandelmjölet först, inget direkt konstigt med det. Sen burken med kummin. Fick en känsla av att jag kanske tagit fel och råkat ta spiskummin istället för vanlig kummin men hade för mej att det spiskummin som fanns i hemmet var malet och att jag ju tagit hela frön. Nämen det MÅSTE vara rätt. Det var små frön och på burken stod det Kräuskümmmel/Cummel/Cumino. Verkar rätt. Smakade... och japp, det smakar ju för fan spiskummin!!! 
VARFÖR skriver folk inte spiskummin på burken om det nu ändå är det?! 


Jag tog och googlade lite på frågan och ta mej tusan, var det inte jag som bara var obildad!

Detta hittade jag: 

  • Kummin och spiskummin är två olika kryddor (DET visste jag redan)
  • De är släkt med varandra och med fänkål (inte heller svårt att gissa sej till)
  • Svensk "kummin" är inte detsamma som engelsk "cumin". (AHAAAAAAA!!!!)

Att spiskummin och kummin ofta förväxlas i recept kan bero på att spiskummin heter ”cumin” på både engelska och franska och ”comino” på spanska. Det vi kallar kummin heter ”Caraway” på engelska och TADAAA på franska heter det Carvi!

 

 

Från vänster i bild: Malen spiskummin, sen hel spiskummin och till sist VANLIG JÄVLA KUMMIN!!!

 

Ok, då har vi koll på det då!

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards