Alla inlägg den 16 november 2010

Av Anniqa - 16 november 2010 23:04

Bara att höra av sej så bokar vi in en tid i såna fall.


Staffanskolan här i stan har vunnit pris för att de är så bra på UF-företagande. Det är 3:orna som har möjligheten att tillsammans med sina vänner eller på egen hand starta, driva och avveckla ett företag inom något som de brinner för eller i alla fall tror kan vara nåt att pyssla med på sidan om skolarbetet under närmare ett läsår.


Dottern går i trean och liksom sin mor väljer hon att företaga på egen hand. Hon har en fiffig affärside och ett fiffigt firmanamn. MÄRKVÄRDIGT heter hennes företag (www.markvardigt.se) och det hon ska fixa och trixa med är smycken med stansad text. Jag tror det kan bli hur bra som helst men det är mycket pyssel innan man kommer igång.


Ett annat företag under uppstart är Hot & Cozy. Ett gäng bestående av 5 glada och trevliga ungdomar. De har för avsikt att sälja massagerelaterade prylar. Bla en fiffig massagehandske och framförallt mina massageoljor! De har god smak de kidsen. De har en blogg och den återkommer jag till bara jag vet adressen.


Nu kommer det bästa då...

Under året som UF-företagare ska göra några saker. Det sak tex ha två försäljningstillfällen, lämna in en affärsplan, registrera firma... OCH snacka med en rådgivare från näringslivet. Det är DÄR jag kommer in i bilden. Jag är alltså den där rådgivaren åt båda dessa företag och jag är inte lite stolt över det!


På lördag är det öppet hus på Staffanskolan och då ska de presentera sina idéer. Sen kommer de visst att finnas med på en mässa längre fram. Det blir nästa år någon gång. Jag kommer icke låta er missa när och var.


Jag skulle också vilja ha ett UF-företag. Får man ha det när man är 42 år och inte ens gått gymnasiet?


...


...


Får man ha ett eget RIKTIGT företag då...


GULP!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards