Alla inlägg den 7 april 2011

Av Anniqa - 7 april 2011 19:56

Ibland kan jag bli sådär spontant busig...


Gossen som jag är galen i och hans familj åkte till fjälls i lördags. Jag var på mässa hela helgen och sen har jag ju det där jobbet som jag måste gå till måndag - torsdag. Jag var alltså tvungen att tacka nej till att åka med men så trasslade och fixade jag lite så jag kunde åka iväg på onsdag kväll. Såklart berättade jag inte det för dom som redan åkt. Överraskning skulle det bli! För att lista ut exakt vart jag skulle ringde jag till han som äger stugan och fick adressen. Han fick lova att inte skvallra!


Jag bokade plats på Härjedalingen eftersom jag tycker det är lite drygt att sitta och köra till Funäsdalen själv. Billigt är det också tycker jag så klockan 17.15 skulle jag hoppa på bussen i Bollnäs på Busstation. 


Jag jobbar till kl 16.00 och sen var det full fart. Jag hastade in och handlade lite, hem och blaskade av mej lite, packade det sista och pussade på dottern. Sen var det jäääädrigt brådis. Skidorna skulle packas och sen när jag väl sitter i bilen inser jag att jag måste tanka också.


Det var KÖ till bensinpumpen och jag fick därmed ett högre blodtryck än vanligt. När jag står där och tankar inser jag att jag inte alls vet var busstation i Bollnäs ligger. När jag tidigare på dan kikade på Internet såg det ut som att den ligger vid First Hotel i Bollnäs men för att kolla om detta stämde ringde jag jourhavande kompis nr 1. Hon meddelar att den ligger vid tågstationen och inte alls vid First Hotel... Ok, hastig koll på klockan: 16:49. Mycket illa och jag inser därmed att jag måste köra som en vettvilling för att hinna fram i tid. Det går inte att köra som en vettvilling när det är mycket andra bilar ute på tur efter vägen mellan Söderhamn och Bollnäs. Det är nämligen fartkameror och såna har folk respekt för. Jag kan ju säga som så här att det hade kunnat bli en fin bildserie om de hade haft film i kamerorna den aftonen. Jag körde som ett skållat troll men när jag kom in i Bollnäs var klockan 17:13 och jag insåg att jag aldrig skulle hinna åka genom stan till station och sen parkera och packa ur och hinna med bussen. JÄVLAR!!!


Jag fortsatte alltså min färd i full fart och rinde dottern som fick kolla på Härjedalingens hemsida efter var nästa hållplats var och vad de har för telefonnummer. Hon var duktig ungen och jag ringde tack vare henne till Härjedalingens kontor. Det var stängt. Sen ringde jag ett helgnummer. Inget svar. Sen siktade jag in mej på nästa hållplats som var i Arbrå men eftersom jag har taskig koll på Arbrå så ringde jag styvmor. Hon visste vart jag skulle men först åkte jag fel väg och sen lurade hon mej att åka lite fel på ett annat sätt och till sist insåg jag att det var lika bra att brassa vidare till Järvsö. 


Jag har en kompis som bor i Järvsö och hon kör dessutom taxi och är i största allmänhet en klippa! Jag ringde henne och hon hajade direkt stundes allvar. Hon och en kompis satt och åt med alla sina barn på en restaurang i Järvsö men de kastade i sej det sista och sprang iväg för att kolla Härjedalingens tidtabell. Snacka om hygglig brud!


Nån minut senare ringde hon och meddelade att "NU HAR JAG HÄRJEDALINGEN HÄR" Det visade sej att hon försökte hålla kvar bussen men de har ju sina tidtabeller att hålla sej till och därmed bad jag bara henne kolla var han hade planer på att stanna NÄSTA gång...


Nästa hållplats var i Ljusdal på busstation där och dit har jag aldrig varit. När jag närmade mej Ljusdal rinde jag järvsöbruttan igen och hon guidade mej så fint in i byn och när jag kom åkade i den sista rondellen såg jag bussfan!


Jag gasade lite extra och till sist var jag ikapp och kastade mej ur bilen på parkeringen. Ur med skidor och väskor och på bussen. Fick faktiskt betala lite mindre än vad jag skulle ha gjort ifrån Bollnäs så helt galet var det inte men helvete vad stressigt det var!


Så åkte jag buss i godan ro och sen kom vi till sist fram till Funäsdalen och där hade jag planderat att ta taxi. När vi gled in i Funäsdalen rinde jag det nummer jag hade tagit fram hemma och konstaderade efter en stund att jag hade kommit till en snöskoteruthyrare! Fick numret till taxi av honom och därmed fick jag kontakt med en supersnäll taxikille som faktiskt lät mej gå före i kön så han kom direkt och hämtade mej och körde mej sista halvmilen till stugan där folket var. 


De såg rätt förvånade ut när de såg mej komma traskande med skidor och väskor och det var liksom hela min plan, att överraska :o)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards