Direktlänk till inlägg 16 januari 2012

Men hur är det med den tyska strukturen?

Av Anniqa - 16 januari 2012 20:59

Jag har sakta men säkert gått och blivit förtjust i en tysk butikskedja.


Första gången jag var in i butiken vi har här i Söderhamn så tyckte jag att det luktade illa, att det bara fanns konstig mat och att man nog skulle akta sej lite för att handla saker som man inte känner sej så bekant med. -Jag var kort sagt lite främlingsfientlig.


Sen var det nån grej som jag kom på att man kunde handla där, och när jag ändå var där fick jag upp ögonen för att det fanns billiga små chokladbitar där som är lagom att ha till kaffet... och sen så började jag gilla frukt/grönt avdelningen, de började med bakeoffbröd, det finns ofta roliga och onödig maskiner där till bra pris och VIPS så kom jag på att jag trivs där.


Jag har fortfarande svårt för bleka korvar i glasburkar, färdiga hamburgare med bröd och allt, kaffesorterna och en hel del av kakutbudet och köttet... men samtidigt så tycker jag att det finns en redig dos av tjusning i att drista sej till att köpa hem något som man knappt vet vad det är och provsmaka. Strax före jul hittade jag små hjärtan med choklad på och som visade sej innehålla halvmjuka pepparkakor med aprikosfyllning. Pepparkaka, sylt och choklad kan vara gott var för sej men ihop visade det sej vara en fullständig katastrof! Kul att köpa, äckligt att äta men festligt att ha testat... En vinst på många sätt alltså.


Nu har jag hört att alla dessa butiker har samma upplägg och att man alltså kan komma in i vilken som helst av dessa butiker och snabbt kunna ta sej till mjölk, bananer och deodoranter. Fiffigt! Synd att det är så rörigt där bara.


Det här upplägget med att alla butiker möbleras lika misstänker jag att gäller på 2 andra tyska butikskedjor som jag besökt. Den ena säljer madrasser, sängkläder och lite allt möljigt till hemmet och den andra säljer elprylar som tvättmaskiner, tvapparater, kaffemaskiner mm mm....


Det dessa tre butiker har gemesamt förutom att de kommer från tyskland är bland annat bristen på struktur!


Exempel 1:

Jag och den snygge skulle köpa oss en torktumlare i somras och var in i Valbo till den butik som säljer sånt. I andra konkurerande butiker vi varit in i gällande samma ärende konstaterade vi att man hade delat upp tvätt maskiner, kaffebryggare och annat så de hade sina speciella avdelningar. Tex hade man ställt tumlare i en rad ovanpå tvättmaskinerna... I denna butik var det en salig röra av framförallt stora vita saker och detta gjorde att den uppskattningsvis 21 åriga killen som skulle hjälpa oss hade fullt sjå att lista ut om det var en torktumlare, ett litet frysskåp, kylskåp, vinkyl eller en tvättmaskin han försökte sälja på oss.


Exempel 2:

Den butik som säljer madrasser och lakan har det upplägget att man så att säga springer in i en vägg det första man gör. Den väggen består av tätt placerade hyllor med sängkläder och annat och om man bara tar sej förbi den väggen och håller sej efter väggarna kan man upptäcka fina saker som bord, sängar, soffor mm mm...


Exempel 3:

Den butik som säljer mat mm har ett oerhört utspritt system som är svårt att förstå sej på och mitt i butiken finner man en hylla med diverse som spolarvätska, sesampasta, balsamvinäger.... gott och blandat liksom...


Dit jag vill komma är att jag efterlyser lite mera ordning och reda, luft, struktur och varför inte lite mera feng shui i de tyska butikerna även att jag är glad att de har kommit hit.


Nu ska jag spana in veckans erbjudanden. Kanske finns nån kul/onödig köksmaskin att drömma om...


 

Senaste inköpet... Kanske inte så mycket kvalité men med tanke på hur MÅNGA kula maskiner det finns att köpa så föredrar jag kvantitet!



 
 
Ingen bild

åke

27 januari 2012 08:35

Bra tycker Lidl-rånarna. Alla butiker byggda efter samma ritning. Man vet precis var larmkablar och kassaskåp finns.

Anniqa

6 februari 2012 00:05

Jamen attans så rationellt! :o)

 
Mats

Mats

5 februari 2012 23:02

Jag kanske är lite trött, men vilken är tysken som säljer lakan och täcken?
Jysk är ju danska!

http://www.arhammar.nu

Anniqa

6 februari 2012 00:04

MEN du har ju helt rätt! Vilket påhopp från mej där! hehe... tack, nu har jag koll på geografin!

 
Mats

Mats

6 februari 2012 22:58

Som grädde på moset: chef för hela kedjan är en kille som gick parallellklass med mig och heter Johan Sjödin, det du, det visste du kanske inte? Söderhamnare m.a.o !

http://www.arhammar.nu

Anniqa

6 februari 2012 23:21

Men värsta coolt ju!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anniqa - Fredag 8 mars 06:24


SÖNDAG Knut träffar sin kompis Emma på simskolan (babysim, men det låter så barnsligt säger Knutte...) Knut och Emma hälsar på varann och snackar ut om vad som hänt sen sist. Det kan vara vad de fått smaka för konstig mat, hur de upplever att...

Av Anniqa - Lördag 27 jan 10:00


Det ÄR allt lite bökigt att veta vad som är vad i hyllorna på affären här i Geneve men även här hemma i hyllor och skåp då det här är den fransktalande delen av landet och de envisas med att skriva etiketter och annat på franska. -Rätt logiskt med ta...

Av Anniqa - 2 oktober 2023 16:19

Hittade en liten sak jag skrivit om resan till Kreta 2004  i en mapp döpt "NOSTALGI" i min dator.   Jag, barnets far och dottern nästan 12 år drog iväg på semester till Kreta och med oss hade vi även mamma/mormor. Det var en trevlig resa med myck...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:18

Jag sov bra även denna natt på soffan och Jennie sov också skönt med behaglig temperatur i sovrummet. Jag hann med en kopp kaffe och nåt varv på stickningen innan jag hörde hur Jennie var i farten med att packa upp mera kläder och saker. Jag hade riv...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:12

Jag sov som en stock.   Svalt och skönt och jag behövde inte oroa mej för att störa Jennie med mitt snarkande. Så otroligt irriterande med folk som snarkar och nu är jag rädd att jag blivit en av dem som irriterar. Det krävs liksom inte mycket fö...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards