Direktlänk till inlägg 2 november 2010

Nu är måttet rågat.

Av Anniqa - 2 november 2010 19:41

I morgon tänker jag dra igång det stora nystandet och då menar jag inte att jag tänker börja handarbeta.


Morsan har fel på hjärtat, har flimmer i tid och otid och sen har hon gallsten och har fått grönstarr och hon hör dåligt och för ett tag sen hade hon giftstruma. Välter hon så går nåt av på henne för hon är benskör. Hon har just opererat bort en grej på kinden som vi inte vet vad det var. Annars är hon en pigg jänta som gärna spelar golf, reser, träffar vänner och släkt, som gärna hälsar på och som passar ihop med de flesta människor.


Min mor är en mycket envis kvinna som till och från har drivit oss andra lite smått till vansinne med just sin envishet. Hon är inte en sån människa som går på vad som helst. Hon läser det finstilta och hon ser till att rätt ska vara rätt.


Om man har den egenskapen och blir sjuk får man det väldigt jobbigt.

Nu i kväll ringde hon och meddelade att hon inte orkar längre. Och då har hon orkat väldigt mycket ska ni veta. Grejen som fick henne att inte orka var att en av hennes hjärtläkare ringde upp henne och meddelade att han "tappat bort" henne. Hon har stått i kö för en ganska avancerad hjärtoperation med kö på 15 månader. Hon ställde sej i kön för ett år sen. Nu är hon borttappad. Egentligen ville hon inte ens stå i den här kön för hon vill bara bli frisk men att bli borttappad när man har gått och gruvat sej ett år. Hur känns det?!


Hon hör som sagt dåligt och den här läkaren talar inte den renaste svenska vilket gjorde det svårare för tanten att hänga med. OCH han sa dessutom åt henne att HON ska framföra det han sa till henne (de pratade i 15 minuter) till den hjärtläkare hon ska träffa i Bollnäs om 2 veckor. Nu är hon livrädd att hon inte har hört/förstått allt och rädd för operationen och rädd att hon inte ska få göra operationen och rädd att det inte finns något mer att göra och rädd att de ska prova ut ännu ett gäng nya medikamenter på henne som med tanke på hur dåligt de har lyckats hittils kanske till och med gör att hon blir sämre...


Det är lätt att bli bitter på personer men på nåt vis måste det ändå vara själva systemet de använder sej av för att hålla ordning på journaler, remisser och patienter som inte funkar. Hur får man det att funka?


Jag har sovit för lite på sista tiden. Jobbade 93 timmar förra veckan. Min faster dog i torsdags.


Jag orkar inte heller.


-Bara sitta och lyssna alltså!


I morgon ska jag ta tag i det storstilade arbetet att hjälpa morsan i sjukvårdsdjungeln. Undrar var man börjar?

 
 
Ingen bild

Ulrika

2 november 2010 20:17

Möjligen är kuriren eller aftonbladet det som ger snabbast resultat och bäst effekt. Tyvärr!!
Krama mamsen och lycka till!

Anniqa

2 november 2010 21:38

nääää, jag är ju så blyg och tillbakadragen ju och så gillar jag ju inte att folk läser om det jag har för mej... men uj, varför bloggar jag då? du kan ha rätt men jag vill då absoult inte missa nöjet att få leta folk först.

 
Anna

Anna

2 november 2010 20:19

Rent ut sagt FÖRJÄVLIGT! Tyvärr är det inte första (eller sista) gången man hör sånna här hemska historier :(
Och hur i hela friden kan en läkare ringa upp en person för att meddela ngt viktigt som hon i sin tur ska meddela vidare, hur svårt vore det att skicka ett brev så att patienten i lugn och ro kunde ta in informationen och förstå? För att inte tala om nästa varför! VARFÖR ska hon meddela nästa läkare, borde inte läkare 1 meddela läkare 2 eller åligger det patienten att framför infon?
Sjukt och vidrigt och upprörande!

Och så du då anniqa! Arbeta så där mycket, nej fyfy! Daska snyggingen din i huvudet och kräv en massage, en god middag och frukost på sängen!

http://knejs.wordpress.com

Anniqa

2 november 2010 21:36

jag har en teori om att det har "viskleken" som grund för sin administration.

frukost på säng lär jag aldrig få av den snygge men en dask på rumpan kan han få och jag vill absolut ha massage och kanske middag på säng... ska lura ut nån bra plan där.

 
Mats Århammar

Mats Århammar

2 november 2010 20:32

Hoppas du får ordning på det på något sätt.
Du är duktig så du hittar nog på ngt sätt!
Lycka till!
Kram
Mats

http://arhammar.nu

Anniqa

2 november 2010 21:33

tackar tackar hörrö!

 
Ingen bild

lillemor

2 november 2010 21:15

Eftersom det går att "tappas bort" borde det väl också gå att "hittas" på första plats också...eller!! Rekommenderar en tallrik taggtråd till frukost innan du sätter igång. Ta hand om dig också!

Anniqa

2 november 2010 21:33

men det låter ju smaskens! ska testa :o)

 
Ingen bild

Tina S

3 november 2010 05:57

Nu tycker jag synd om er, otroligt synd om er.
Med din tillåtelse så skriver jag ut det du skrivit här.
Jag ska träffa en vän idag som kan som sitter i Landstingsstyrelsen, hon är duktig.
Hon vet även hur man gör när man gör en anmälan, hon är sjuk och har själv lämnat in en anmälan. En anmälan görs ju inte för att man liksom vill anmäla läkaren för att vara taskig. Det kan kanske förhindra att det sker igen.

Säg till om du vill att jag ger henne ditt nr, allt beror också på hur mycket hon orkar, men hon kan ju i alla fall tala om hur du ska göra.

Behandlingen är ju prio 1 för din mor, men klart det ska anmälas.
Ge mamma en kram och säg åt henne att vi hoppas hon piggar på sig.

Anniqa

3 november 2010 16:33

nystar på lite så får vi se vad jag drar till med. jag är ju en fan av fredliga lösningar men fläskar gärna till med en och annan anmälan om det visar sej behövas. jag återkommer om det blir aktuellt och hyvens hörrö!

 
Ingen bild

Lena nu Lindström

3 november 2010 07:21

Bedrövligt och sorgligt. Visst är det underligt att man kan åka till månen men att få sjukvården att fungera administrativt säkert verkar helt omöjligt. När sonen var sjuk kom ju också alla remisser bort och läkare ringde till ungdomen och gav diverse allvarlig information. Pappas syskon, som är lite äldre och mer erfarna av sjukvården reagerade kraftigt när jag berättade att remisser skickats: Nej Nej! remissen ska man själv ta i handen och lämna till den läkare som ska ha den: Det gäller att ligga i om man är sjuk...

Anniqa

3 november 2010 16:32

jag har kommit fram till att det behövs en samordnare för varje enskild patient, det är lite jobbigt att vara det just om man är den som är sjuk. nystandet har börjat och jisses vad trassligt det är!

 
Ingen bild

Thorborg

3 november 2010 14:20

Dra ner på arbetstimmar och ta hand om dig!!! Kramar, så du orkar med det andra.

Anniqa

3 november 2010 16:38

ja, det var väl kanske en lite extrem vecka det där... nu ska jag snart gå ner på heltid igen :o)

 
Ingen bild

Ann-Sofie

3 november 2010 19:52

Fy f...n vad man blir arg när man hör sånt! Hur ska människor som är gamla, rädda och förvirrade mitt i allt kunna ordna detta själva...!??! När farsgubben fick prostatacancer talade den otroligt sympatiska läkaren han hade om för honom att detta ser inte bra ut - värdena är mycket dåliga, du har väl sådär en par veckor kvar att leva. Tack och hej. Med det åkte pappa hem och fick en remiss till röntgen som sedan tappades bort. Gha. Då gjorde vi som du, vi orkade heller inte längre och fick dra i det. Det är nu åtta år sen.
Styrketankar till dig och din mamma!!!

 
Ingen bild

Mjölkmamman

4 november 2010 15:47

Men huuur går det? jag fick bloggtipset av mjölkis. Man skäms för att jobba inom vården. Jag TROR att jag skulle börja ringa till den läkare som var så korkad... och sen till HC i Bollnäs dit hon skulle för att meddela vad korkade läkaren sagt...
Men du kanske hunnit en bit på väg nu..
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anniqa - Fredag 8 mars 06:24


SÖNDAG Knut träffar sin kompis Emma på simskolan (babysim, men det låter så barnsligt säger Knutte...) Knut och Emma hälsar på varann och snackar ut om vad som hänt sen sist. Det kan vara vad de fått smaka för konstig mat, hur de upplever att...

Av Anniqa - Lördag 27 jan 10:00


Det ÄR allt lite bökigt att veta vad som är vad i hyllorna på affären här i Geneve men även här hemma i hyllor och skåp då det här är den fransktalande delen av landet och de envisas med att skriva etiketter och annat på franska. -Rätt logiskt med ta...

Av Anniqa - 2 oktober 2023 16:19

Hittade en liten sak jag skrivit om resan till Kreta 2004  i en mapp döpt "NOSTALGI" i min dator.   Jag, barnets far och dottern nästan 12 år drog iväg på semester till Kreta och med oss hade vi även mamma/mormor. Det var en trevlig resa med myck...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:18

Jag sov bra även denna natt på soffan och Jennie sov också skönt med behaglig temperatur i sovrummet. Jag hann med en kopp kaffe och nåt varv på stickningen innan jag hörde hur Jennie var i farten med att packa upp mera kläder och saker. Jag hade riv...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:12

Jag sov som en stock.   Svalt och skönt och jag behövde inte oroa mej för att störa Jennie med mitt snarkande. Så otroligt irriterande med folk som snarkar och nu är jag rädd att jag blivit en av dem som irriterar. Det krävs liksom inte mycket fö...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards