Direktlänk till inlägg 6 september 2011

Långkok vs Snabbmat

Av Anniqa - 6 september 2011 15:54

Det är lite skillnad det är det!


En skillnad är tex att snabbmat går snabbt och att långkok ska... tja, långkoka.


Det hela började i fredags. Han som ingår i hyran i åsbäckistan (min lokal på åsbäcksgatan i stan...) kom ner och babblade om extrapris på nötstekar. 59:-/kg eller nåt och det är ju rena rama fyndet! Vidare babblade karln om Porterstek och det har jag fått några gånger hos farsan med fru. Det är ju supergott så jag drabbades av en plötslig längtan efter långkok.


Jag hastade ner på stan och köpte det som krävs för att tillreda en Porterstek; stek, enbär, porter... Eftersom jag ska ge mej på ett långkok så måste vi ju ha nåt annat att äta till middag. Vi är ju hungriga NU så att säga. Gossen vill ha grillat så det får det bli.


Det var oerhört utplockat på grillavdelningen så det blir en okryddad fläskfilé som får åka med hem. Hemma finns det marinad färdig i påse, det har jag minsann sett i kylen.


Väl  hemma ska jag sätta igång med koket och konstaterar att enbären är kvar på affären. Långkoket får vänta tills i morgon.


Jag ger mej på kvällens middag. Grisfilén.


Det jag trodde var marinad var glace. Där sket den snabbmaten sej.


Nån afton tidigare snackade vi om grekisk mat så jag bestämmer mej för att köra grekiskt tema med spett och tsatsiki. Jag skär alltså filén i små spettbitar. Marinerar dem i citron, olja, vitlök, soja, timjan, oregano mm. Sen ska jag leta fram träspetten som jag minsann sett i nån av alla våra 3 miljoner flyttlådor i nåt av de tre rummen där flyttlådor förvaras.


Jag hittade dom inte. Gossen hittade ett halster så vi klämde fast bitarna i det och grillade dem.


Svärfar som redan innan detta varit skeptisk till min kokkonst mumlade nåt om köttbullar?! Jag tipsade honom om att hålla sej till det grekiska temat med tsatsiki men inte helt oförvånad ser jag hur han tar nåt som påminner om dallassallad till istället. Jag testar det jag med och de skar sej alldeles fantastiskt de smakerna!


På lördan var jag i Stråtjära på medeltidsdag och hade det trevligt och sålde hemkok. Eftersom jag inte fick med mej enbären hem från affärn på fredag kväll stannade jag till i skogen på väg hem och letade enbär. Jag hittade inte ett endaste ett!


Tillbaka till affärn och kryddhyllan och köpte de små förargliga bären och så äntligen hem och dra igång med långkoket. Enligt manual skulle det ta ca 1,5 timme att koka steken, sen 20 minuter till i spadet och så till sist efter sådär 2 timmar skulle vi få mat. Gossen och hans far har tillbringat mycket tid på vårat tak på sista tiden och så även denna dag och afton. Jag hade väl smått förvarnat om portersteken men inte angivit någon exakt tid för mat. Jag TRODDE de hajade att det inte rörde sej om snabbmat och blev väl rätt stressad/irriterad när gossen kom och undrade när det liksom skulle bli mat för "pappa är hungrig NU".


Brorsan fru ringde förresten nån kväll tidigare och frågade om vi ville bli bjudna på mat på lördag kväll men det här taket tar ju sin tid så jag tackade nej till maten...


Steken var enligt manualen klar men verkade oroväckande seg. Skyn smakade plåt men vafan, det SKA ju bli gott. Jag gjorde sås enligt manual och just när jag konstaterade att det var oätligt dök brorsan med fru upp. De var proppmätta efter den goda middan som vi tackat nej till...


Svägerskan meddelade att hon just sett att svärfar givit upp och åkt hem. Han skulle visst åka och köpa pizza... jag fick ett litet sammabrott där vid spisen och skickade gossen till den närliggande pizzerian för vår räkning med.


Söndag:

Jag frågar vad herrarna på taket vill ha för mat. Svärfar vill ha paj från affären.
Jag åker till Lidl för att ladda upp med pajer och bärs/läsk. De dricker så att säga mer än de äter och nu var det tokslut på allt drickbart.


Jag laddade på med 15 pajer, 2 plattor 3,5 öl, 1 platta 2,8 öl  1 platta cola och ett antal påsar med chokladbitar - allt för att ställa mej in. På vägen hem märker jag att jag glömt sätta fast sätena sen jag var på medeltidsdagen. Allt rasar således i en redig "hullerombuller" och jag svär.



Gahhhhhhhhhh......


Jag fixar förresten till den där såsen och skär upp köttet. Potatis finns ju färdigkokat sen lördag kväll då det blev pizza så lunchmat finnes till veckans jobb.


Måndag:

Den snygge skickar ett sms angående portersteken "Gott och bra för tänderna" Jag håller med om att den påminner om Dentastix eller vad de där tuggbenen för hundar heter... det som är så bra mot tandsten å sånt....


Vi har fått köksfläkt och detta skall firas med stekt falukorv och makaroner.

Stekpannan lyser med sin frånvaro så jag steker korvfan i gjutjärnsgrytan. Svärfar flyr hem för att äta hemma.


Undrar vad vi ska äta idag då?!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anniqa - Fredag 8 mars 06:24


SÖNDAG Knut träffar sin kompis Emma på simskolan (babysim, men det låter så barnsligt säger Knutte...) Knut och Emma hälsar på varann och snackar ut om vad som hänt sen sist. Det kan vara vad de fått smaka för konstig mat, hur de upplever att...

Av Anniqa - Lördag 27 jan 10:00


Det ÄR allt lite bökigt att veta vad som är vad i hyllorna på affären här i Geneve men även här hemma i hyllor och skåp då det här är den fransktalande delen av landet och de envisas med att skriva etiketter och annat på franska. -Rätt logiskt med ta...

Av Anniqa - 2 oktober 2023 16:19

Hittade en liten sak jag skrivit om resan till Kreta 2004  i en mapp döpt "NOSTALGI" i min dator.   Jag, barnets far och dottern nästan 12 år drog iväg på semester till Kreta och med oss hade vi även mamma/mormor. Det var en trevlig resa med myck...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:18

Jag sov bra även denna natt på soffan och Jennie sov också skönt med behaglig temperatur i sovrummet. Jag hann med en kopp kaffe och nåt varv på stickningen innan jag hörde hur Jennie var i farten med att packa upp mera kläder och saker. Jag hade riv...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:12

Jag sov som en stock.   Svalt och skönt och jag behövde inte oroa mej för att störa Jennie med mitt snarkande. Så otroligt irriterande med folk som snarkar och nu är jag rädd att jag blivit en av dem som irriterar. Det krävs liksom inte mycket fö...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards