Direktlänk till inlägg 10 september 2011

Goda grannar

Av Anniqa - 10 september 2011 23:40

Helgen tillbringas i Hudiksvall på marknad och det brukar alltid vara en trevlig och välbesökt marknad och jag har således sett fram lite mot detta.


En sak är det med denna marknad och det är att den börjar sent och slutar sent.


Igår (fredag) började det tex kl 17 och jag anlände faktiskt i riktigt god tid för en gångs skull. Antar att det beror på att det som sagt börjar rätt så sent...


Innan jag begav mej till Hudik hade jag hunnit med att städa undan sommaren ute i Skärså i sommarbutiken som jag och ett gäng hantverkare driver under sommaren, packat bilen, varit hem å duschat och sen lämnade jag Söderhamn och strålande sol.


När jag vände upp bilen på E4 norrut såg jag en svart vägg av moln. I Hudiksvall var det regn, mera regn och riktigt mycket regn i olika intervaller. Någon gång var det solsken och varmt men ändå regn och ett tag var det dubbla regnbågar vilket ju var riktigt dekorativt. Det där regnandet förde dock med sej att det inte var så där rysligt mycket folk i farten under den tidiga kvällen.


Jo, men det jag tänkte babbla om nu då, det var ju detta:


När jag anlände till marknaden möttes jag av en övernitisk vakt som vägrade å det bestämdaste att släppa in mej och framförallt min bil på området.

"Var har du din passersedel?" frågade den rengdränkta lilla tanen som dan till ära var ordningsvakt. Det undgick mej inte att tanten riktigt njöt av den maktkänsla hon kände i och med att hon kunde totalvägra att släppa in mej på marknaden. Jag å min sida menade att
"Nja, den får man ju liksom när man väl har tagit sej IN på marknaden och till marknadskontoret"
Tanten vägrade i alla fall men efter lite lirkande och argumenterande som "Varför har man då inte fått passersedeln på posten med de andra papprena från marknaden?" (som jag då absolut inte har med mej...) så släpptes jag in.


Jag står lite tramsigt till och marknaden börjar som sagt kl 17 och slutar kl 01. Jag har inga planer på att stå till klockan 01 och var just därför och köpte mej en säckkärra, eller en s.k pirra på Ö&B dan innan. Extrapris var det också! Najs!
Pirran ska användas för att transportera ut sakerna från marknaden till bilen på kvällen då det är helt omöjligt att köra in bilen.

Nu skulle jag in med sakerna och då är det ok att köra in bilen.

När jag väl hittat min plats ser jag en buss parkerad precis där jag ska stå. Jag får bära saker till marknadsställningen en bra bit tack vare det och när jag nästan har burit ut allt kommer jag på att jag verkligen måste be denna bussägare att flytta på sin buss för det kommer att vara ivägen å det ordentligaste när jag ska bygga.


Jag frågar grannarna om nån vet vems bussen är och dom pekar på tältet jag har till granne. Jag försöker knacka på och får efter lite snokande syn på en kille som sitter längst bak i tältet bredvid en kokplatta där han håller på och kokar nån soppa eller nåt. Trivsamt! Jag hatar att störa folk sådär men jag måste ju ändå be honom flytta sej så jag säger

"Hej, du... jag ska bygga upp min ställning så du måste flytta på din buss"
"ja... grannar!!!!" säger han och ler.

"Ja!" säger jag.

Han sitter kvar och ser glad ut. Onödigt glad faktiskt... jag menar, visst är det kul med grannar men vi känner ju inte varann så SÅ glad kan han ju inte vara över det här...

Till sist måste jag säga till igen att "Du måste flytta bussen NU!"

Han ser glad ut en stund till och sen verkar det som att han fattar vad jag vill. Han hoppar in i bussen och kör framåt. Jag ställer mej vid min bil och väntar på att han ska komma iväg men ser då hur han börjar backa. "Hmmm... fan vad nära han börjar komma.... Hmmmmm..... nära nu....." Jag vinkar och tjoar till honom att sluta backa men BOOOONK där kör han in i min bil.


Killen sitter kvar i bilen och verkar inte ha märkt vad han gjort så jag måste helt enkelt upplysa honom om det.

"Hej, du körde just in i min bil!" säger jag lite smått upprört.

"JAAAA!!!!" säger han och ser jätteglad ut!

"Jamen alltså. DU BACKADE IN I MIN BIL!"

"Jaaaaaa..... "

"ÄR DU FULL?!" frågar jag till sist och då svarar han

"NEEEEEEEJ" lika glatt.

"FÖRSTÅR DU ATT DU BACKADE IN I MIN BIL?" DU MÅSTE HÅLLA LITE KOLL HÄR SÅ DU INTE BACKAR ÖVER NÅT LITET BARN ELLER SÅ!!!"

"Jaaaa.... jag ser INGENTING" säger han och ser skitnöjd ut.


När dagen är över och jag ska köra iväg alla mina saker med den nya pirran märker jag att den blev kvar hemma i garaget.


Ännu en dag i mitt liv har passerat.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anniqa - Fredag 8 mars 06:24


SÖNDAG Knut träffar sin kompis Emma på simskolan (babysim, men det låter så barnsligt säger Knutte...) Knut och Emma hälsar på varann och snackar ut om vad som hänt sen sist. Det kan vara vad de fått smaka för konstig mat, hur de upplever att...

Av Anniqa - Lördag 27 jan 10:00


Det ÄR allt lite bökigt att veta vad som är vad i hyllorna på affären här i Geneve men även här hemma i hyllor och skåp då det här är den fransktalande delen av landet och de envisas med att skriva etiketter och annat på franska. -Rätt logiskt med ta...

Av Anniqa - 2 oktober 2023 16:19

Hittade en liten sak jag skrivit om resan till Kreta 2004  i en mapp döpt "NOSTALGI" i min dator.   Jag, barnets far och dottern nästan 12 år drog iväg på semester till Kreta och med oss hade vi även mamma/mormor. Det var en trevlig resa med myck...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:18

Jag sov bra även denna natt på soffan och Jennie sov också skönt med behaglig temperatur i sovrummet. Jag hann med en kopp kaffe och nåt varv på stickningen innan jag hörde hur Jennie var i farten med att packa upp mera kläder och saker. Jag hade riv...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:12

Jag sov som en stock.   Svalt och skönt och jag behövde inte oroa mej för att störa Jennie med mitt snarkande. Så otroligt irriterande med folk som snarkar och nu är jag rädd att jag blivit en av dem som irriterar. Det krävs liksom inte mycket fö...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards