Alla inlägg den 3 juli 2009

Av Anniqa - 3 juli 2009 23:13

I flera år  har jag stört mej grovt på det här tramset med tv-licens.


Alla har väl en teve vid det här laget. Och har man inte en teve så menar radiotjänst att man kanske kan kolla på teve genom datorn och en sån har ju alla också och då ska man betala licensen.


I drygt 37 år lät jag bli med det här. Sen råkade Radiotjänst ringa och fråga om jag inte har en liten teve någonstans i alla fall och just då stod dottern bredvid mej så jag valde att inte ljuga. Nu betalar jag sen några år och jag blir lika förbannad varje gång räkningen kommer.

Undrar hur många det är som klarar sej fortfarande. En hel del antar jag. Sen blir det ett jävla liv om nån politiker inte betalat tv-licensen. Det blir som ett mått på hur hederlig man är på nåt vis och om man jobbar i offentliga sammanhang så SKA man banne mej föregå med gott exempel och betala. Annars, om man bara är en vanlig sketen svensson så kan man till och med klassas som lite korkad om man betalar för sej.
Jag läste någonstans vad det kostar per år att driva in de här pengarna men jag har tack och lov glömt det redan. Det var i alla fall gott om stålars.


Jag har länge hävdat att antingen så ska man kunna välja bort de kanaler som inte är reklamfinansierade eller så ska licensen läggas på skatten. NU har Kristdemokraterna kommit på det också och nu börjar det kännas viktigt att vara med och rösta.


Min tid som soffliggare är härmed över.

Av Anniqa - 3 juli 2009 22:34

Det är kul det där när man ska leta olikheterna.


Ibland så behöver man inte leta så mycket och då tycker jag det blir lite trist.


Min frys har sett ut som Antarktis ett tag och till sist så ringde jag Faxeholmen (hyrsevärden) och berättade om sprickan i dörren som jag har sett som boven i dramat. Jag fick beskedet att de skulle skicka ut en elfirma för att bedömma om
A: jag har en spricka i dörren och
B: för att se om det verkligen var så mycket frost i frysen.


Detta projekt påbörjades i vintras när det var som kallast och det skulle ha varit lite lämpligt att byta frys.


Elfirman kom till sist ut och kikade och ta mej tusingen, de såg också sprickan och något som skulle kunna få vilken isbjörn som helst att vilja flytta hit. Sen tog det några månader så råkade jag springa på en representant för Faxeholmen som helt frivilligt berättade att jag minsann skulle få en ny frys men att det skulle kunna dröja ett tag eftersom de inte hade nån inne just då. Ok, jag sa att det inte var akut för det var det ju inte heller. Bara väldigt snöigt...


Igår var det 29 grader. DÅ kommer 2 man ut med min nya frys. Tjohooo.... Den är jättefin. Den är vit och fin, den är lite rundad i kanterna, handtaget är vitt och undertill är det en vit fin sockel med ventilation. Den var även ungefär en centimeter högre än den gamla frysen.


Den installerades och jag fick ha den gamla kvar över natten så jag skulle kunna plocka över maten då den nya blivit kall. Eftersom den nya frysen var så ny och fin så sa jag till om att "nu vill jag ju ha ny kyl också" men det menades att det var slut på pengar så det går inte. Jag hade inte tid att diskutera och det är väl antagligen inte deras grej att besluta om sånt så jag avvaktade tills i morse då jag rinde min vaktis och berättade om hela grejen.


"Nej du kan inte få någon ny kyl för vi har slut på pengar" säger vaktis.
"Jamen det kan inte hjälpas för nu har jag en superfin frys och en sketaful kyl" sa jag. Sen förtydligade jag med att de står bredvid varann!
Efter lite prat hit och dit så frågade jag om det skulle kunna finnas nån ny kyl i någon av de tomma lägenheterna men då svarade hon att "njäe, det vet jag inte och OM det gör det så kan vi inte ta den för det är inlagt i DATORN vad som finns i varje lägenhet!"


Vi babblade lite fram och tillbaka om det här och jag kom tex med argumentet att om jag flyttar och nån annan ska flytta in så lär de ju knappast göra det om kyl och frys är olika. Då menade vaktis att hon måste vara lojal mot Faxeholmen eftersom hon gärna vill behålla jobbet men att hon kunde förstå att jag gärna vill ha lika kyl och frys.


Jag bad henne notera att om det skulle råka dyka upp sådär en 3-4000:- så vill Anniqa Löfgren ha en ny kyl men jag tror inte hon skrev upp det.


Nu till tävlingen:
De fem felen är dessa....
Ny frys, vitt handtag - gammal frys, mörkt handtag

Ny frys, kort handtag - gammal frys, längre handtag
Ny frys, ryndade former - gammal frys, spikraka kanter
Ny frys, vit underdel - gammal frys, brunt plastjalusi neders
Ny frys, högre än - gammal frys vilket gör att även överskåpen hamnar olika högt.


Jag känner mej skeptisk till det här.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards