Alla inlägg den 8 juli 2009

Av Anniqa - 8 juli 2009 22:54

Var tvungen att kolla.


Det giftiga ämnet i mangopinnen heter urushiol och det finns visst i hela skalet. Se själv: http://sv.wikipedia.org/wiki/Urushiol

Av Anniqa - 8 juli 2009 22:42

Jag var ju på marknad i Ockelbo för nån helg sen och hamnade granne med en indier. Han bjussade på mango och nu är jag helt fast i mangoträsket.


Förr när jag har smakat mango så har jag ätit den för omogen så den har smakat tvål, ja... både smak och konsistens har varit som tvål. Heläckligt.


Nu är det helt klart högsäsong för mango och jag har just klafsat i mej en bara sådär rätt upp å ner. I helgen åts den tillsammans med jordgubbar och glass.


I Ockelbo fick jag först äta den som den är och sen på söndan kom indiern med en mango som han först tog bort den där lilla skräpgrejen på och sen tvättade han den och gav den till mej med order om att jag skulle klämma på den och dricka upp innehållet. MEN JÄDRANS vad smaskigt!


Den där lilla grejen, pinnen liksom... den ska man visst akta sej för. Det sa både indiern och mannen på "turklivs" inne i söderhamn som jag handlade av i kväll. Bäst att göra som de säger men man kan ju inte sluta fundera på vad som händer om man råkar äta upp den där lilla pinnen....

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards