Alla inlägg under maj 2010

Av Anniqa - 10 maj 2010 21:07

..och när?!


Jag fick en himlans stilig moped den dag jag fyllde 15 år, 1983.
Det var en Yamaha Chappy -75, en minimoppe som passar mina korta ben bra. Första dagen jag ägde den åkte jag och kompisen K 16 mil. Hon fyller år 2 veckor före mej och hade hunnit trimma sin moped. Min var otrimmad och det tog en evinnerlig tid att ta sej framåt. Hon åkte i 8:or framför mej för att jag skulle hinna med men vad spelade det för roll, jag hade ju moppe och jag kunde åka vart jag ville.


Frihetskänslan var total! Jag åkte året runt på min lilla moppe och köldrekordet tog jag en dag när jag skulle iväg och jobba på "macken" hemma i Stråtjära och det var 22 grader kallt. Då startade den på andra kicken, annars alltid på den första.


När jag hade haft den nåt år fixade jag till den lite. Jag målade om den. Den blev röd med vitt på det partiet där nyckeln satt fast på ovansidan liksom. Jag klädde även om limpan på den och skaffade extra fotpinnar för eventuella medpassagerare. Fanken vad fin den blev!


När jag fick körkort sålde jag moppen till min kompis C som inte körde bil på den tiden. Eftersom hon fortsatte att cykla och jag saknade min chappy fick jag till sist köpa tillbaka den och sen dess har jag tagit mej nån tur då och då om vädret varit det rätta.


Jag har flyttat några ggr under de senaste åren och mitt snälla ex har ett redigt stort uthus där chappyn har mellanlandat då jag inte haft plats för den. Nu har jag ju flyttat inåt stan och jobbar 8 km bort, bilvägen. I vintras när bilen tramsade kom jag på att det skulle vara perfekt att åka moppe till och från jobbet på sommaren. Alltså förde jag det på tal till exet och när han hade ett ärende ut i uthuset såg han det: MOPEDEN ÄR BORTA!!!


och, den kan ha varit det i bortåt 2 år. För 2 år sen hade han inbrott i uthuset och någon klåfingrig jäkel stal en tank till en båtmotor bla. Förmodligen försvann moppen då också. Nu undrar jag vem som kan ha tagit den, men mest om jag skulle kunna få tillbaka den!?


Alltså, har du sett nån som knattrat runt på en liten röd yamaha chappy utan yamahatext på tanken? Hör av dej!


här ser den ut (såg den ut)... men det står inte YAMAHA på den och det är inte lika randigt på limpan.   

Av Anniqa - 10 maj 2010 17:29

Helgens stora tema var KYLA.


Det började med att jag kom fram till Rättvik någon gång efter 12 på natten mellan torsdag-fredag. Jag klantade till mej när jag skulle boka vandrarhem och ringde när det redan var fullbokat. Jag fick ta fram min gamla husvagn. En Solifer årsmodell 1977. Knallen B hade paxat en plats till min husvagn och fick kliva ur bingen för att hjälpa mej hamna rakt utan att köra på allt i min väg.


Det hade blivit riktigt rått i vagnen och det var dags att sova på momangen... och då säger B: "har då fixat värmen nu då?!"

Det han kom ihåg men som jag inte hade en tanke på var att värmen tramsade senast jag campade, för 1,5 år sen på samma ställe.

Nåja, jag skulle få låna en cupévärmare av honom så genast blev jag lite gladare igen.

Då kom vi till problem nr 2: Strömförsörjningen.
Den här gången hade B fixat platserna en redig bit från elskåpet och därför räckte inte mina två sladdar fram. Alltså kopplade jag in mej på samma dosa som B. Allt frid och fröjd bara man inte överbelastar med för mycket elslukande grunkor. Exempel på elslukande grunkor är cupévärmare och vattenkokare. Man kan absolut inte köra dessa grejor samtidigt och nästan inte över huvud taget. Cupévärmaren kunde endast köras på lägsta växeln men jag har ju en redigt tjockt duntäcke så jag frös inte så hysteriskt när jag vär fått upp värmen under det.

Fredag morgon:
Jag har lyckats få Rättviks kallaste blåshål till marknadsplats och dessutom var det en tom plats på den sidan blåsten kom från. I solen var det hyfsat skönt men om man tillbringar 9 timmar under en pressenning i skuggan mestadels stillastående blir man jädrigt ruggig. Jag och grannen M började drömma om varma duschar...
Direkt efter stängning packade jag ihop allt snabbt som blixten och begav mej ner till campingen för att duscha. Det är KALLT i själva toa/duschutrymmet och man gruvar sej för att klä av sej. Dessutom är det en glipa på ca 2 cm under dörren men den tätade jag med min stora blåa IKEA-kasse som jag hade packningen i. FIFFIGT!! Eftersom jag vet att varmt vatten inte är någon självklarhet på campingar så klädde jag av mej och kollade att det var varmt INNAN jag började blöta ner mej. Jodå, det var varmt. In i varma härliga vattnet och blaskade. DÅ visade det sej att det var en sån där dusch som man ska trycka på var 17:e sekund och att det bara var under de första 17 sekunderna det fanns tillgång till varmvatten denna dag. IIIIiiiiiiiiii.... vad kallt. Jag skyndade mej att blaska av mej och trodde sen att jag skulle frysa ihjäl där jag stod, dyngsur på det iskalla kakelgolvet med ett redigt drag från det misslyckade tätningsförsöket av dörrspringa. Minns någon hur det var när man var liten och man var i och badade en sån där dag när alla vuxna hävdade att det var för kallt för att bada. Man var i tills man blev blå och läpparna och när man till sist, efter mycket tjat, steg upp hajade man vad de menade. Det var kallare på land än i vattnet och man trodde man skulle skaka knäskålarna av sej av köld. Man stod med handduken som en slängkappa och vågade inte tänka tanken att ta av sej den, torka sej torr eller över huvudtaget göra något som skulle kunna få kall luft att komma åt en. SÅ kallt var det!

Sen bar det av till favoritrestaurangen ANNAS. Jag tog ryggbiff med grönpepparsås och det är supergott! Har ätit det där flera ggr förr och man blir aldrig besviken. Deras röding är också kanon förresten..
Vanan trogen beställde jag även in ett glas rött vin till maten och fick in nåt av det kyligaste jag någonsin druckit. De måste nästan ha haft det i frysen för jag tror inte att det kan bli så kallt av att stå i en vanlig kyl. Burr... Var ju tvungen att nästan svepa det för att kunna beställa in ett nytt glas, och det var perfekt :o)

Lördagen var faktiskt något varmare och på kvällen rappade jag på ändå mera för att hinna iväg och duscha och HURRA, det fanns varmvatten! Jag duschade hur länge som helst. Underbart!

Sen var det käk och babbel på restaurang igen och eftersom man blir ganska trött av att vara på turné så traskade jag hem mot husvagnen för att sova. På väg till den passerade jag elskåpet med alla säkringar och kollade så alla säkringar var åt rätt håll. Mörkt var det så jag såg inte så noga och kallt var det... jag satsade på att det fanns ström i vagnen och gick hemåt. ICKE fanns det ström där inte. Kallt, rått och mörkt eftersom batteriet inte heller funkar så den inte laddar upp för att kunna bevara såna småsaker som belysning. Lite listigt kom jag på att B borde komma hem snart och eftersom vi var ihopkopplade så skulle ju han märka att inte han heller hade nån ström. Alltså gick jag å la mej under det extremt råa, kalla täcket. Fy farao vad kallt det var. Som tur var tog det bara en liten stund tills B kom hemvinglande och började gorma över elen. Till sist blev det tyst och jag tog för givet att han fixat med säkringarna. Efter att ha gruvat mej länge steg jag upp för att dra igång  värmen men den var fortfarande helt strömlöst. Konstigt! Inte orkade jag klä på mej och gå ut heller så jag huttrade mej till sömns.

Morgonen efter kom jag ut och fick syn på min elsladd. B hade helt resolut dragit ur min sladd och sen fixat till säkringen och fått igång värmen i sin vagn. Varmt och skönt blev det och han hade somnat bums. JÄVLA GUBBE!!! Nästa år ska jag boka vandrarhem i tid och ha det varmt och gott!


Till sist kom jag hem och såg fram emot en natt i varm skön säng, hemma. Klockan 1 kom dottern och meddelade att hon hade fått magsjuka och för att slippa de värsta bacillerna sov vi med öppet fönster. Det var inte direkt varmt i natt heller.







Av Anniqa - 4 maj 2010 21:27

I helgen är det marknad i Rättvik och jag är såklart på plats med hemkoket.


...eller såklart var det då rakt inte eftersom jag fumlade till det lite och fick in min anmälan nån dag för sent och min gamla plats blev såld. SKIT OCKSÅ vad jag grämer mej över det! Men men... nu har jag en annan plats och den ska ligga nere vid Konsum om jag inte fattat det här helt fel.


Husvagnspremiär kan det bli också eftersom jag ÄVEN klantade mej så det är fullt på vartendaste vandrarhem den där helgen. FIFFIGT att vänta till sista minuten med att boka!


Som genrep för detta lilla jippo var jag på mässa i Stockholm helgen som var men jag måste då säga att jag gillar marknaderna bättre än mässorna. Jag tror jag gillar att stå och beklaga mej över väder och vind, envisas med att packa in allt i bilen över natten för att plocka upp allt dan efter igen. På en mässa blir det lite för lätt. Man packar upp och sen kan man lämna allt över natten. Det är behaglig temperatur, man kan gå på vanliga toaletter och det finns oftast serveringar... ja, ni hör väl: klart det är roligare att vara på marknad!


Jag har i alla fall platsnummer 24 och marknaden är fredag, lördag och söndag.


Vilka kommer och hälsar på mej?

Av Anniqa - 3 maj 2010 22:07

Jag har ju tagit upp det här med mina färdigheter i språk. Svenska är mitt huvudspråk och väldens övriga språk har hamnat typ i tårna. Väldigt långt ifrån mun och hjärna i alla fall.


Dottern har varit på släktträff med amerikanska släktingar som visats runt av dotterns farmor. Hon ska ha en eloge för att hon verkligen försöker och det är ju fint att amerikanarna får lära sej att tala på "mål".


Läs och njut: http://skrivenavjennie.blogg.se/2010/may/utkast-maj-3-2010-1.html

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards