Direktlänk till inlägg 27 juni 2010

Ibland är den bara för tramsig den här bilen

Av Anniqa - 27 juni 2010 23:00

Men först en liten lägesrapport om helgen som gått...


Nu har det varit midsommar och sillen är uppäten, myggorna klappade och släkten träffad.


Vi tillbringade dagen och natten hos broder H med familj och det var som vanligt en trevlig tillställning. Det är tradition att fira midsommar hos dem och vi lägger mycket tid på att leka och tävla. I år var det broder G som hade fått till de festligaste tävlingsgrenarna. Jag och mitt sällskap hittade helt enkelt inte inspirationen så vi hade jädrigt trista tävlingsgrenar med. Fy skäms på oss! MEN de KULA tävlingarna var blåsboll och kaviarrace.


Blåsboll går ut på att man ska blåsa över en pingisboll till motståndarsidan på en liten spelplan som han byggt. Hur kul som helst om man inte spelar mot broder H....


Kaviarracet bestod i en fin bana gjord av en massa knäckebrödsmackor som man skulle klämma en sammanhängande sträng av kaviar på så snabbt som möjligt.

Syrrans dotter var kanonbra på det. Hon klarade det på 22 sekunder och alla var oerhört impade. Sen var det dags för den här snygga typen som jag hade med mej att tävla. Han klämde till och var klar på 11 sekunder. Han har oanade talanger den gossen!


Sen blev det en sväng ner till Lillviken för ett dopp för de utan förstånd, dvs barnen. Jag berättade för min granne på Åsbäcksgatan att jag tycker det är märkligt att barn inte KÄNNER att det är iskallt när det är iskallt men enligt honom så görs den kopplingen långt senare. Min koppling har blivit lite för bra tror jag för jag har då blivit en rikigt badkruka jag... Kan ha blivit helt feldraget för jag kan gruva mej för att hoppa i vattnet på Hällåsen när det är varmbad och 27,1 grad i vattnet.


Vi sov i min husvagn, en Solifer från 1977. En trevlig liten vagn med mossa på baklysena och trögvevade stödben. Jag fick sån ångest över hur vanskött den är så jag var tvungen att ta med den in till stan på lite tillfixning.

Vi tog med den hem till den stiliges föräldrar och där fick den sej en riktig storrengöring. Vi tvättade tak så ventilerna lossnade och jag gick till och med lös på kylskåpet med nåt medel som var så starkt att mina brallor blektes. SEN smetades det fast silikon i fogar och uj vad trevligt det blev.


Idag har vi latat oss lite. Det var ju så fint väder att jag packade termos och matsäck åsså åkte vi till Storsand. Där var det varmt och soligt så länge man låg ner. Satte man sej var det soligt och svalt. Stod man upp, eller till och med gick och framförallt om man närmade sej vattnet.... då var det kyligt men dock soligt. Fick man för sej att känna på vattnet så var det iskallt. Det var barn där och de hade inte fått den där justeringen i skallen på hur vattentemperatur ska upplevas. Alltså badade de. Vi gjorde det icke!


Nåja, tillbaka mot stan och fixade det sista med husvagnen och sen bestämde jag med för att ta den tillbaka till tryggheten i Ståtjära. Jag har den hos dotterns far eftersom han är både snäll och har utrymme för den. 

När han skulle hjälpa mej att ställa vagnen tillrätta frågar han sådär i förbigående "vart har du avgasröret då?"


BLAAAAAHHHHHHHHHH.... där försvann den harmonin. I morgon är sista dagen för ombesiktning av min bil och den som spar han har. Jag har tex inte besiktat den och måste iväg i morgon. Något säger mej att det kan bli enklare att få den att gå igenom om jag har en komplett bil med mej.


ALLTSÅ åkte jag och letade efter snutten som fattas. Jag åkte tex hela vägen ut till Storsand och letade. Jag hittade det ICKE!


Ska bli kul att berätta för besiktningsgubbarna (och tjejen) att jag i normala fall har även avgasrör men att jag valt att plocka bort det precis den dag jag ska besöka dem.

 
 
Lars F

Lars F

27 juli 2010 09:41

Du skriver bra du! Skulle nästan kunna läsa hela bloggen. Ser att du nämner dina bröder här och H har jag koll på var han finns, men var huserar G nuförtiden?

http://www.monarda.se

 
anniqa

anniqa

27 juli 2010 20:27

Oh, tackar tackar!

Ja broder G bor här i Söderhamn tillsammans med fruga och ett gemensamt barn och hennes storebror. Han har 3 barn sen tidigare, jobbar som musiklärare och har dessutom bytt efternamn till Jifjäll. Han och frugan tog det efternamnet när de gifte sej och jag ska försöka lista ut varför. -Har försökt flera ggr men jag får inte in det riktigt i min skalle :O)

Kul att du kikade in, välkommen åter!

http://anniqa.bloggagratis.se

 
Lars F

Lars F

2 oktober 2010 21:30

Hej igen, det tog ett tag innan jag hittade tillbaka :-)
Jaha, Jifjäll... Ja, det förklarar ju varför han verkat som bortblåst från jordens yta. Då vet jag i alla fall var jag ska leta!
Ja, nog är det lite konstigt att byta bort ett så etablerat (och vackert) namn mitt i livet. Men det finns säkert något skäl...

http://www.monarda.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anniqa - Fredag 8 mars 06:24


SÖNDAG Knut träffar sin kompis Emma på simskolan (babysim, men det låter så barnsligt säger Knutte...) Knut och Emma hälsar på varann och snackar ut om vad som hänt sen sist. Det kan vara vad de fått smaka för konstig mat, hur de upplever att...

Av Anniqa - Lördag 27 jan 10:00


Det ÄR allt lite bökigt att veta vad som är vad i hyllorna på affären här i Geneve men även här hemma i hyllor och skåp då det här är den fransktalande delen av landet och de envisas med att skriva etiketter och annat på franska. -Rätt logiskt med ta...

Av Anniqa - 2 oktober 2023 16:19

Hittade en liten sak jag skrivit om resan till Kreta 2004  i en mapp döpt "NOSTALGI" i min dator.   Jag, barnets far och dottern nästan 12 år drog iväg på semester till Kreta och med oss hade vi även mamma/mormor. Det var en trevlig resa med myck...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:18

Jag sov bra även denna natt på soffan och Jennie sov också skönt med behaglig temperatur i sovrummet. Jag hann med en kopp kaffe och nåt varv på stickningen innan jag hörde hur Jennie var i farten med att packa upp mera kläder och saker. Jag hade riv...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:12

Jag sov som en stock.   Svalt och skönt och jag behövde inte oroa mej för att störa Jennie med mitt snarkande. Så otroligt irriterande med folk som snarkar och nu är jag rädd att jag blivit en av dem som irriterar. Det krävs liksom inte mycket fö...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards