Direktlänk till inlägg 29 december 2010

Tindrande barnögon

Av Anniqa - 29 december 2010 23:23

Julen bara svepte förbi sådär lite snabbt för min del i år. Dels så var det ju en larvigt kort julhelg åsså hade jag ju den dåliga smaken att vara dunderförkyld med en kulmen på julafton/juldan och sen så jobbar jag den här veckan.


I nyår åker jag och de som jag tycker om mest (dotter, boyfriend) upp till broder H:s nyinköpta stuga i fjällvärlden och firar.


Men, jag tror att det är många som har lagt upp det som mej i år; sjuk under julhelgen, jobbar i mellandagarna...


När jag var liten var julen helt underbar! Vi bodde i ett stort gammalt ålderdomshem i Stråjära. Jag har 3 syskon och min pappa hade också många syskon och eftersom vi hade så stort och bra så var det inte helt ovanligt att några av pappas syskon med ungar kom hem till oss över jul/nyår.

Vi hade jullov i en evighet och det var alltid en massa trevligheter på gång. Alltid var det någon som var sugen på att spela ett spel eller så var det nåt på teve som alla ville se. Det här var ju före videons tid till och med så var det nåt sevärt på teven så kollade man baske mej.


Jullovsmorgon brukade det vara också på teven. Trazan och banarne tex.... med FILMTAJM!!!!


Förutom alla kusinerna så var det mormor, farmor och farfar som ingick i team julkul hemma i Stråtjära.


Farfar brukade göra svagdricka i stora damerjanger (stavas det så?) som orsakade stor dramatik då de hotade med att flyga i luften då och då. En gång vet jag att en flaska som utgjorde ett stor och akut hot, sveptes in i en regnkappa och bars ut på gården där den desarmerades... och så gjorde farfar färskost, 2 modeller. En med sirap och en utan. Jag föredrog den utan. Farmor och mormor hade kakor med sej (farmors specialitet var vaniljkrokar som farsan kallar lösgommar och mormor gjorde knäckflarn och rullrån) och sen trillades det köttbullar och strimlades det jansson som bara den och aldrig var det det minsta betungande det här med all julmaten. (inte för mej i alla fal) Farsan och hans svåger brukade göra egen leverpastej så tapeterna fick leverfläckar men det gjorde inte nåt för han var apotekare.


När vi åt satt vi alla runt ett gigantiskt matsalsbord och de där middagarna tog tid men det var något som jag gillade redan som liten. Goda middagar med gott sällskap.


Våran släkt är ganska musikalisk så det spelades och sjöngs en hel del. Farsan spelade oftast piano eller dragspel. Sen hakade man med på det man hittade; blockflöjt, tvärflöjt (syrran) trummor (brorsan) stämsång (kusiner, fastrar och mamma)... ja sen så rundades julkvällen alltid av med att farsan läste julevangeliet.

 

"Vid den tiden utfärdade kejsar Augustus en förordning om att hela världen skulle skattskrivas" lyder den första meningen och jag antar att det var där tanken på vårt Skatteverk kom till.


Hur som haver var det väldigt trevliga jular det där och jag är så glad och tacksam över att jag har haft en sån bra uppväxt där familj och släkt har varit det som betytt mest. Lite på temat "ju fler vi är tillsammans..." har det varit.


Jag var ju en liten skit som inte alls behövde bekymra mej för mat till 20 pers eller om det fanns varmvatten så folk kunde duscha. Ja, duscha... det gjorde man ju bara efter starka påtryckningar från mamma och i den här röran som rådde kunde man klara sej många dagar från såna påtryckningar :o)


Vi hade förresten en äkta julbock också... eller i alla fall en julget i form av våran vrånga get som hette Malin. Hon fick hänga med in och tomta några gånger men man fick hålla ögonen på henne så hon inte åt upp inredningen. 


Årets jul var rätt så olik jularna jag just har beskrivit och jag tror inte det går att få tillbaka julkänslan man hade som barn riktigt... men en sak är säker; nästa jul tänker jag inte vara förkyld och jag tänker ha en julgran. Det är mitt minimum på vad jag kommer att göra för att få en fin julstämning.


Tur har jag som fick komma med han som jag tycker är så snygg hem till hans föräldrar på julmiddag. Smaskigt och trevligt var det men det jag saknar är julstämning hemma hos mej. En egen jultradition liksom...


Får eventuellt ta in Ernst som stämningsfixare men jag undrar var jag ska ha granen förresten? Jag tänker ju flytta innan nästa jul också!


Ha ett gott nytt 2011 och anamma julfriden nästa år.

 
 
Ingen bild

ulrika

30 december 2010 07:59

Just ja, Familjen Flanell i Fattigårn :) Vilken underbar nostalgitripp!! Tack för den!

Anniqa

30 december 2010 17:10

Flanell?! hade vi det hela högen eller... :o)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anniqa - Fredag 8 mars 06:24


SÖNDAG Knut träffar sin kompis Emma på simskolan (babysim, men det låter så barnsligt säger Knutte...) Knut och Emma hälsar på varann och snackar ut om vad som hänt sen sist. Det kan vara vad de fått smaka för konstig mat, hur de upplever att...

Av Anniqa - Lördag 27 jan 10:00


Det ÄR allt lite bökigt att veta vad som är vad i hyllorna på affären här i Geneve men även här hemma i hyllor och skåp då det här är den fransktalande delen av landet och de envisas med att skriva etiketter och annat på franska. -Rätt logiskt med ta...

Av Anniqa - 2 oktober 2023 16:19

Hittade en liten sak jag skrivit om resan till Kreta 2004  i en mapp döpt "NOSTALGI" i min dator.   Jag, barnets far och dottern nästan 12 år drog iväg på semester till Kreta och med oss hade vi även mamma/mormor. Det var en trevlig resa med myck...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:18

Jag sov bra även denna natt på soffan och Jennie sov också skönt med behaglig temperatur i sovrummet. Jag hann med en kopp kaffe och nåt varv på stickningen innan jag hörde hur Jennie var i farten med att packa upp mera kläder och saker. Jag hade riv...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:12

Jag sov som en stock.   Svalt och skönt och jag behövde inte oroa mej för att störa Jennie med mitt snarkande. Så otroligt irriterande med folk som snarkar och nu är jag rädd att jag blivit en av dem som irriterar. Det krävs liksom inte mycket fö...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards