Direktlänk till inlägg 11 januari 2011

Sega amerikaner!

Av Anniqa - 11 januari 2011 22:11

Jag har börjat inse allvaret nu.

 

Om någon vecka ska jag och jobbarkompisen ut på vårt livs turné. Vi ska få åka till Amerikat!

 

Idag när vi fikade så pratade vi om vårt gemensamma problem. Språket!

 

Vi kom fram till (hoppades) att det egentligen är rent mentalt det där att vi liksom inte får ur oss det vi vill ha sagt när det rör sej om det där språket. Jag fixar att se filmer på engelska men vill ha dem textade på engelska annars hänger jag liksom inte med. Det kan bli svårt att begära textremsa på alla vi möter under de dagar vi ska vara på vift.

 

Det vi ska hinna med är detta:

 

Torsdag:

Jobba hela dagen och sen snabbt som blixten ta oss ner till Arlanda där vi ska övernatta på hotell. Det blir jag, jobbarkompisen och vår chef. Chefen kommer att åka med ett annat plan dit så jag och bruden från Maråker får hanka oss fram själva.

 

Fredag:

Uppstigning för hastig och tidig avresa mot i första hand London. 

 

Planet lyfter från Arlanda kl 07:55 (lokal tid) I London ska det bytas plan. Jag tycker det kan vara lite trassligt att hitta rätt när jag är utanför Söderhamn. Är det någon som har koll på om det är stort och så där på Heathrow?

 

Vi har ca 2 timmar på oss att hitta vårt plan så det var då väl fan om vi inte ska klara det!

 

Sen följer några timmars utpustning och återhämtning under resan vidare.

 

I Houston är det dags att byta plan igen? Stort där? Nån som vet? Vi har ungefär 2 timmar på oss där med. Vi känner ett visst hopp.

 

Klockan 19:52, lokal tid, landar vi i Santa Ana. Det är där vi ska hänga de närmaste dagarna. Tror jag! Totalt kommer resan dit att ta ca oss sådär 21 timmar eller nåt. Trots detta är vi framme så att säga 12 timmar efter vi for. Tidsskillnaden mina vänner, tidsskillnaden!

 

Lördag:
Seminarie eller nåt i den stilen följt av bankett på kvällen.

 

Googlade på bankett och konstaderade att det är då man ska ha aftonklänning, långa handskar och höga klackar. Blir det för mycket om jag har sen sån där banderoll som kungligheterna brukar ha? "HEMKOKAT - SVERIGE" kunde det stå på min...

 

Söndag:
Antar att det är fortsatt seminare, eller var det kanske då det var rundvandring i fabriken? Minns inte. Tar det då.

 

Måndag och tisdag:
Jag har för mej att chefen lämnar oss ungefär här. Hon ska på kurs. Vi planerar att shoppa, hänga med cowboys och äta fläskiga hamburgare... Nu får vi klara oss själva. Skräckblandad förtjusning länner man inför detta! Vi kan även göra så att vi gömmer oss på hotellet.

 

Onsdag:

Vi åker hemåt. Start kl 11:10 (lokal tid) Nu med byte i Chicago, Ohare Airport. Där har vi lite av en kritisk punkt: Vi har ca 50 minuter på oss att byta plan. Är det en liten flygplats? Nån som har koll?

 

Tja sen är det byte i London igen då och så till sist är vi hemma i Sverige igen kl 14:10 lokal tid. Man skulle kunna tro att hemresan tar 3 timmar. Det gör den icke! Jag kan faktiskt inte räkna ut hur många timmar den resan tar... Sen ska vi få ut packning och hitta chefens bil och så ska vi ta oss hemåt. Kanske är hemma vid 6-tiden på kvällen?

 

 Torsdag kl. 07:30:

På plats på jobbet igen, som om ingenting har hänt.

 

Nån som tror att vi kommer att vara sega i skallen på torsdan?

 

Ja vi har ju det här med språket. Jag och kompisen peppade oss med att "vi är nog bättre än vi tror på engelska. -Bara vi kommer igång liksom..."

 

När jag skulle köra in bilen i garaget i kväll kom jag på precis hur jag ska förklara för amerikanerna hur det ligger till. Jag tyckte det var så fiffigt att jag körde in i garageporten. Har inte vågat kolla hur det gick med bilen men här följer mitt resonemang som jag kommer att ta med valfri amerikan om jag märker att de gör miner bakom min rygg eller vimlar med ögonen.

 

"Well, if I not have wrong, is there any of you who wonder if I have something wrong in my head because I do not respond when you talk to me.


Believe me, this has only to do with that we speak different languages and the huge time difference.


You speak American, my brain is Swedish. Add the time difference and you will understand that what you say to me, I have already answered. For nine hours ago.


Who is it who is slow now?!"

 


 
 
Ingen bild

mjölkmamman

11 januari 2011 23:42

chicago ohare är en av världens största flygplatser, man åker tåg mellan gaterna. Två timmar ooooooooooooooooooooooooooooooooooohhhhhhh
Tänk så här när ni ska tala amrikannska, dom kan inte ett ord svenska, dom är i big fukking underläge!! dom är imponerade som shit att ni kan två språk! Fan va nice ni kommer att ha!! avis? me?? yep

Anniqa

12 januari 2011 17:31

men åååå tack för dessa uppmuntrande ord!

 
anna

anna

12 januari 2011 04:39

Du är så förbaskat härlig!

http://knejs.wordpress.com

Anniqa

12 januari 2011 17:30

TACK!

 
Ingen bild

Thorborg

12 januari 2011 09:48

Hihihihi, du kommer att fixa det där galant. Aftonklänningen kände jag mer ångest för, än flygplatserna och språket.

Anniqa

12 januari 2011 17:30

haha, jag tycker det känns rätt jämt mellan ångestattackerna

 
Anna

Anna

12 januari 2011 17:14

Hallå!
Funderade på om man fick lägga in en beställning på en taxfree-produkt? Hade tänkt fråga svärisarna men då kan de komma hem med vad som helst :D

http://knejs.wordpress.com

Anniqa

12 januari 2011 17:29

haha, ja.. tack för förtroendet! jag vet absolut inte om jag kan lova nåt men önska går ju. ge mej din beställning så får vi se om jag lyckas.

 
Ingen bild

mjölkmamman

12 januari 2011 19:20

Det finns massor av snälla människor i uniform som faktiskt ser att ni inte vet var ni ska, och erbjuder sin hjälp (till skillnad från här). Till mej avslutade en parant sydamrikanska " yavebetter lower yar bloodpressure mam" när jag fick klart för mej att jag skulle kliva på ett tåg för att komma till bagageutlämningen. Och där fanns min väska? NÄ, den kom bort.....

Anniqa

12 januari 2011 21:29

Lika bra man tar ett par extra kalsingar i handväskan tycker jag det låter som.

...OJ, jag har ju inte någon handväska...

 
Mats Århammar

Mats Århammar

12 januari 2011 22:39

Tjena!
Låter väldigt spännande den där resan. Jag som inte ens fattat vad du jobbar med fattar ännu mindre av vad resan innebär, men resor som andra betalar är oftast bra ;)
Heathrow är en rätt stor flygplats, men på två timmar borde det ju inte vara något problem.
Såg någon annan som hade skrivit om Chicago, hade på känn att den var stor med.
Kanske kan du få nytta av GPS'en i telefonen, men akta dig för att ringa!
Trevlig resa!

http://arhammar.nu

Anniqa

12 januari 2011 22:41

Tackar tackar! Ja, jag är också lite inne på GPS. Visst finns det väl GPS till hundar? Om inte jag vet var jag är kanske min ägare kan se var jag finns menar jag.

 
Ingen bild

Rosa

12 januari 2011 23:04

Q, tack. Nu har jag skrattat som jag inte gjort på länge :-) Jag tycker absolut du ska köra din förklaring om tidsskillnaden hihi!

Sen ett tips från en som också varit på ett antal stora flygplatser. Andas, se dig omkring, leta en stor skylt med ordet "departures" och ha koll på ditt flightnummer så går det fint. Så länge du slipper Frankfurt så kan du vara glad, virrigt ställe.

Anniqa

13 januari 2011 19:37

Rosa! Jag har just nu ett kuvert med viktiga saker (passet, flygbiljett, hotellbokningen...) och i detta kuvert skall ordet "DEPARTURES" stoppas ner. Tack och vi får väl alla hoppas på att jag missar Frankfurt i alla fall den här gången :o)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anniqa - Fredag 8 mars 06:24


SÖNDAG Knut träffar sin kompis Emma på simskolan (babysim, men det låter så barnsligt säger Knutte...) Knut och Emma hälsar på varann och snackar ut om vad som hänt sen sist. Det kan vara vad de fått smaka för konstig mat, hur de upplever att...

Av Anniqa - Lördag 27 jan 10:00


Det ÄR allt lite bökigt att veta vad som är vad i hyllorna på affären här i Geneve men även här hemma i hyllor och skåp då det här är den fransktalande delen av landet och de envisas med att skriva etiketter och annat på franska. -Rätt logiskt med ta...

Av Anniqa - 2 oktober 2023 16:19

Hittade en liten sak jag skrivit om resan till Kreta 2004  i en mapp döpt "NOSTALGI" i min dator.   Jag, barnets far och dottern nästan 12 år drog iväg på semester till Kreta och med oss hade vi även mamma/mormor. Det var en trevlig resa med myck...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:18

Jag sov bra även denna natt på soffan och Jennie sov också skönt med behaglig temperatur i sovrummet. Jag hann med en kopp kaffe och nåt varv på stickningen innan jag hörde hur Jennie var i farten med att packa upp mera kläder och saker. Jag hade riv...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:12

Jag sov som en stock.   Svalt och skönt och jag behövde inte oroa mej för att störa Jennie med mitt snarkande. Så otroligt irriterande med folk som snarkar och nu är jag rädd att jag blivit en av dem som irriterar. Det krävs liksom inte mycket fö...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards