Alla inlägg den 8 januari 2011

Av Anniqa - 8 januari 2011 20:05

Jag är 42 år, ja jag blir visst 43 i år.


Första gången jag åt pizza var det på pizzerian Tusen och en natt som låg under kebaben, ja alltså där den första kebaben i stan senare dök upp.


Jag kan fortfarande längta efter pizzan jag brukade äta där. Det var en simpel modell med tomatsås, ost och champinjoner eftersom jag hade en släng av vegetarian som barn. Jag skulle gissa att detta var ungefär 1979 eller nåt så alltså har jag en relativt lång pizzahistoria.


Kebaben kom in långt senare, nån gång i högstadiet tror jag. Kanske 1982? Då var det kebab med bröd som gällde (jag visste inte att det fanns nåt annat) och alltid frågade de vad man ville ha för sås. Jag hörde nån säga "blandad" så jag sa det också. OCH det har jag fortsatt med. -I närmare 30 år har jag  alltså svarat samma sak de gånger jag har fått frågan om vilken sås jag vill ha på kebaben. Jag har varit så djärv att jag testat både kebabrulle och kebabtallrik men aldrig har jag ändrat mitt svar. Varför? Jo, för att jag tycker att det har smakat bra! Speciellt gillar jag den där vita såsen. 


Nu, när ni andra har gått in för att banta bort julen har jag kommit igång riktigt på glufsandet och jag har just upptäckt den fantastiska fusionen kebabpizza! Inbakad sådan dessutom. Det är den där snygga och framförallt smala gossen jag umgås så fort jag får tillfälle till som har dragit mej i fördärvet och härom dan när vi nästan dött svältdöden på väg hem från Tänndalen, ringde jag och beställde en varsin åt oss. Ja, så var det det här med såsen då... Den snygge sa att vi skulle ta blandad för det har han alltid gjort, men så kom han på att han minsann hade hört nån säga "vitlök/stark" så jag morskade till mej och sa det när jag beställde. Det blev gott. Som vanligt liksom... man fick dunka på med lite tabasco så blev det perfekt.


Idag fick den snygge nog. Han har mer eller mindre mot sin vilja umgåtts med mej sen julafton och framförallt utan avbrott hela det här året. Han ville hem och spela wow och eftersom han fick stora magbacillen så är han inte mycket till kompis när det gäller mat heller.


Alltså ringde jag min vän pizzerian och beställde en sån där fantastisk sak. Inbakad kebabpizza. Ja, så frågade hon om sås och jag drabbas av en sån där tillfällig djärvhet och säger STARK. Hon svarar lite frågande "stark?" och där borde jag ha anat oråd. Jag ångrade mej så snart jag lagt på luren och nu sitter jag här med svaret:


Tar man stark sås och inte blandad så får man stark sås och det är som stark tacosås. Man missar den vita goda såsen och fy fan vad dystert det känns att ha kommit fram till det på det här sättet.


Alltså mina vänner; ta alltid blandad sås till edra kebaber och kebabpizzor.


Mvh Snuvad, blåst och bitter men i alla fall mätt och lite fet.                                              

             

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards