Direktlänk till inlägg 17 januari 2011

Men nu blev jag förvånad!!!

Av Anniqa - 17 januari 2011 18:35

Dottern fick ett akvarium av sin kusin för några år sen.


Det är ett ca 75-100 liters litet trevligt hem för några mindre fiskar och vi har talat om att de är rätt seglivade och vi har undrat över hur länge en akvariefisk lever.


Det är några Black Molly, Guppys och annat vanligt. Sen har vi även en sk slamfisk, eller algätare.


Då dottern fick akvariet var intresset större hos henne än vad det är nu och hon smittade av sej i sin entusiasm. En kompis ville absolut ha en fisk uppkallad efter sej och så kom det sej att just städfisken fick heta Ellen.


Den första Ellen har gått hädan till fiskarnas himmel och ersatts av en av samma modell. Det måste vara lite trist att städa själv och jag har ibland undrat över hur petiga fiskar är att umgås med andra fiskarter. Får dom liksom ut nåt av att råkas med en småfisk av annan art eller skiter dom helt och totalt i det. Stör dom sej på de andra arterna och vad rör sej i en fisks lilla hjärna?


Sen har vi ju det här med käääärlek. Kan en Guppi bli förälskad i en Molly?


Nåja, det jag ska berätta om som gjorde mej så himla förvånad då är detta!


Nyss var jag in i dotterns rum och då passade jag på att mata de små. Härom natten oroade jag mej för slamfisken så jag nästan inte kunde sova. Jag kom nämligen på att vi har haft slut på algtabletterna ett tag och det ska städfiskar ha, annars slutar dom inte bara städa, dom svälter ihjäl.


Sen dess har jag kikat till slammis lite extra och nyss trodde jag att jag hade drabbats av dubbelseende! DET ÄR TVÅ ELLEN I UNGENS AKVARIUM NU!


Alltså, vi har bott i denna lägenhet i drygt ett år och vid flytten fiskades alla fiskar upp och transporterades hit i en kylväska. Då var det då bara en Ellen.


Kan någon svara på hur det här har gått till?!


  

Nu funderar vi på namnbyte. Ellen 1 får heta Maria och den nya Ellen Jesus.




 
 
Anna

Anna

17 januari 2011 18:52

kanske de gör som maskar, för de parar väl sig själva? Snacka om att maskarnas onani har kommit längre än människans i så fall...

http://knejs.wordpress.com

Anniqa

17 januari 2011 20:45

hmm... ja, vi kliar oss i skallen och har tre teorier. Den ena är ljungfrufödsel, den andra är att Ellen var gravid då hon inhandlades (och att arten föder levande ungar), den tredje är att tex Fredrik har råkat haft med sej en fisk hit för att busa med oss :o)

 
Ingen bild

Rosa

17 januari 2011 21:34

Min man, som är akvarist, säger att Ancistrus inte föder levande ungar så de första alternativen är helt omöjliga. Det låter som bus. :-)

Anniqa

17 januari 2011 21:40

ingen som har erkännt ännu och vi är oerhört förvirrade! de är inte munruvande heller så den har smuglat in ett ägg. kul är det, men konstigt!

 
Ingen bild

Rosa

17 januari 2011 21:46

Nej ingen munruvare heller. Det måste finnas en hane och hona och de brukar leka vid en rot eller grotta och sen när de lagt romen så vaktar hanen dem. Ett romkorn blir uppätet direkt om det blir lämnat ensam. Så går det till Ancistrus blir förälder :-) Källa: Erik A

Anniqa

17 januari 2011 22:03

Men vad bra att du har en sån beläst man!
MEN hur förklarar man då detta:
Man får ett helt tomt akvarium som man fyller med grus, växter och sen fiskar. Man köper en trevlig städfirre som efter ett tag dör. Stendöd var hon och hon begravs till havs (nåja, i toan). Sen köps en ny städis. Endast en, och den har levt själv i flera år. För ett år sen tömdes akvariet och fiskarna flyttades hit i kylväska, endast en städis där. Akvariet hade bara liiite vatten på botten och fick nog stå så nån dag.
När och hur blev de 2?

 
Ingen bild

Rosa

18 januari 2011 01:06

Ja visst har jag tur :-p Jag fick en lång föreläsning och har gett dig valda delar av den ;-) Alltså, om ni bara haft en i taget så är det helt enkelt omöjligt att det ynglat. De lägger rom. Här kommer mitt förslag på scenario, lite wild and crazy så där... : minnesförlust. Ni har köpt två men har sedan helt glömt bort den ena som gömt sig så bra på sitt favoritställe på en rot under all denna tid. Vad sägs om det va va va :-) Eller också har någon skänkt er den utan att tala om det.

Anniqa

18 januari 2011 18:05

Hello!
Ny teori här, kan du kolla den med din expert?
-Kan det vara så att en liiiten liiiten sån här slammis har sugit sej fast i någon växt som jag har köpt?

 
Ingen bild

Rosa

19 januari 2011 00:30

Experten säger att det kan ju vara möjligt men han såg skeptisk ut. För han tycker att man borde ha sett den. Men det är ju han det... :-) Så teoretiskt möjligt om den var mycket liten.

Hur stor är den nu då?

Anniqa

20 januari 2011 22:52

jomen den måste ju har varit liten en gång i tiden. nu är den kanske 4 cm, den är lite blyg men jag ska kika på den ordentligt i helgen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anniqa - Fredag 8 mars 06:24


SÖNDAG Knut träffar sin kompis Emma på simskolan (babysim, men det låter så barnsligt säger Knutte...) Knut och Emma hälsar på varann och snackar ut om vad som hänt sen sist. Det kan vara vad de fått smaka för konstig mat, hur de upplever att...

Av Anniqa - Lördag 27 jan 10:00


Det ÄR allt lite bökigt att veta vad som är vad i hyllorna på affären här i Geneve men även här hemma i hyllor och skåp då det här är den fransktalande delen av landet och de envisas med att skriva etiketter och annat på franska. -Rätt logiskt med ta...

Av Anniqa - 2 oktober 2023 16:19

Hittade en liten sak jag skrivit om resan till Kreta 2004  i en mapp döpt "NOSTALGI" i min dator.   Jag, barnets far och dottern nästan 12 år drog iväg på semester till Kreta och med oss hade vi även mamma/mormor. Det var en trevlig resa med myck...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:18

Jag sov bra även denna natt på soffan och Jennie sov också skönt med behaglig temperatur i sovrummet. Jag hann med en kopp kaffe och nåt varv på stickningen innan jag hörde hur Jennie var i farten med att packa upp mera kläder och saker. Jag hade riv...

Av Anniqa - 10 juni 2023 07:12

Jag sov som en stock.   Svalt och skönt och jag behövde inte oroa mej för att störa Jennie med mitt snarkande. Så otroligt irriterande med folk som snarkar och nu är jag rädd att jag blivit en av dem som irriterar. Det krävs liksom inte mycket fö...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards