Alla inlägg den 11 november 2011

Av Anniqa - 11 november 2011 18:52

I morse vaknade jag till i svinottan av att dottern SMSade från Umeå.


Det som var så angeläget var frågan "Kan man äta turkyoghurt som stått framme över natten men oöppnad?"
Sen efter tre sekunder "Och fil?!"


Ja, man listade ju snabbt ut att hon glömt att ställa in maten i kylen efter hon varit och handlat och nu stod där och var arg/irriterad och frustrerad över pengar och mat som gått till spillo.


Jag upplyste henne om tumregeln "varje timme i rumstemperatur förkortar hållbarheten med ett dygn" och sa att jag såklart skickar stålar om hon har det knapert. Jag är ju en  hönsmamma och det här med att hon sitter där uppe i Umeå och lever studentliv tycker jag känns både kul och påfrestande. Jag tycker det är kul att hon får känna ansvar och hålla i sina egna pengar men jag tycker det är påfrestande att hon redan har konstaterat att det är relativt dyrt med frukt och grönsaker. Jag vet att hon är väldigt duktig på att äta nyttigt så det här kommer att gå fint men jag är ju som sagt en hönsmamma.


Ok, eftersom hon lever studentliv med en kraftigt reducerad budget har jag börjat se på det här med matpriser med nya ögon. Jag har väl alltid försökt hålla lite koll på nyttigt/prisvärt men nu är jag som sagt extra extra uppmärksam.


Här följer en lista på prisvärda saker enligt mej:


  • Ägg
    (en otroligt prisvärd proteinkälla med lång hållbarhet som man kan variera i det oändliga - kokt, stekt, omelett, i pannkaka, när man bakar...)
  • Morötter
    (en otroligt prisväd och A-vitaminrik grönsak som har lång hållbarhet och som man kan variera i det oändliga -rå i bit, rå riven, wookad, ungsbakad, som juice...
  • Vitkål
    (en otroligt prisvärd och C-vitaminrik grönsak som har lång hållbarhet som man kan variera i det oändliga -rå med italiensk salladskrydda på, rå strimlad, i bit... wookad, stekt, rå som typ pizzasallad, eller rå med turkyoghurt och majonnäs.... och kanske lite morötter)
  • Turkyoghurt
    (prisvärt, inte OTROLIGT men dock... bra att äta som dessert med nötter och bär, blanda i vitkålen, i såser -både kalla och varma...)
  • Majonnäs
    (en smakförstärkare som man inte behöver mycket av. bra till ägg, vitkålssallad....
  • Nötter
    (och framförallt mandel! -framförallt prisvärda om man köper dem på dollarstora... Bra tillskoll av nyttiga fetter och ger bra mättnadskänsla. Bra att äta som dom är, håller hur länge som helst, man kan ha dom i mat, desserter, müsli...
  • Kryddor
    (svartpeppar är bäst! passar ta mej tusan till all mat)
  • Citron på flaska
    (jamen vad vore livet utan citron?)
  • Rapsolja
    (Sveriges svar på olivolja. Innehåller den perfekta balansen mellan omega 3 och omega 6 och är så neutral i smaken att man kan ha den i allt. Mat och bak och är man torr kan man smörja in sej med den också!)

Ok. jag ger mej så... jag har lite mera smarta saker också som kakaopulver, havregryn, salt... men jag ger men för jag tror att ni har hajat.


Jag var och handlade i kväll och då snappade jag åt mej lite grönsaker. Det fanns jättefina kvisttomater för 39.90 eller nåt/kilot och så fanns det små fina burkar med pyttesmå gourmet tomater för 89 kr/kg. Jag tog de med kvist.


Morötter brukar ju vara billigt och dom är ju så goda på hösten. ICA alen här i stan hade 2 kg för 19.90 -Lite dyrt för årstiden tycker jag eftersom de just har dragits upp ur jorden och inte nödvändigtvis har kostat så mycket i lagerplats...  Jag gick vidare och VIPS så tyckte jag inte att 9.95/kg var ett högt pris på morötter!!!

 


Jamen det är ju så man blir förbannad!!!
85 gram morötter för 8.90 (nästan 105 kr/kg) 


Hur är den person funtad som har fattat beslutet att ta in dessa i sortimentet?!


Kära dotter: Köp INTE Hallo Kitty morötter om du vill ha pengar att gå ut och ha kul för!!!!     



Av Anniqa - 11 november 2011 11:43

Jag är inte den som är bäst på att höra av mej till vänner och bekanta. Jag erkänner direkt.


Jag har liksom fullt sjå med mej själv (egocentrisk/stressad/projektmänniska) och sen ringer jag mamma typ en gång om dan för att kolla läget + att jag jagar dottern för att kolla att hon överlever där uppe i Umeå. Där har jag liksom på nåt sätt fyllt min kvot av telefonsnack. Jag tycker det är lika kul varje gång jag ser eller hör nåt från gamla bekanta men som sagt, jag själv är USEL på att höra av mej. Räkna inte med nån större förbättring efter detta men jag vill i alla fall HISSA just den sköna känslan det är när jag väl tar mej för och ringer nån som jag har tänkt på länge.


I dag ringde jag en av dessa gamla kära; min före detta svärmor! Å vad trivsamt det var att få babbla lite med henne och få en lägesrapport på hälsotillstånd och annat. Det känns bra och trevligt var det.


Hurra för mej! Om nån månad kanske jag betar av nån av er andra som jag går och tänker på :o)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards