Alla inlägg den 20 augusti 2011

Av Anniqa - 20 augusti 2011 16:45

Jaha, då är man på toppen igen då.


I dagarna tre är det jag som sköter ruljansen uppe på Vidablick. -Ja i alla fall i hantverksbutiken som jag och 9 andra hantverkare sköter den här sommaren.


Det har varit rätt lugnt de här dagarna och jag tror att det beror en hel del på vädret som inte är så strålande och sen på att folks semester har tagit slut. Trots detta har det kommit en jämn ström med folk, nån nu och nån då och det känns ganska harmoniskt med de här människorna som väljer att turista då den värsta turistsäsongen gått över.


Nu på eftermiddan blev det dock en liten lucka så jag satte igång och pyssla med papper. Urtråkigt är det men det ska ju göras. När jag sitter här och bläddrar bland fakturor och kontoutdrag hör jag hur det liksom brummar till och jag ser en buss! Hurra, nu kommer det nog lite folk i alla fall tänker jag men tiden går och jag ser inte en kotte. Det är ju inte helt ovanligt att folk åker upp hit till Vidablick enbart för att kolla på utsikten för den är faktiskt väldigt fin redan nere från marken, och att de struntar i att komma in och kika på hantverk, köpa glass eller gå upp i tornet med ändå bättre utsikt. Jag fortsatte alltså med pappersbläddrandet.


Så kommer det 2 killar och kikar in. Den ena frågar på lite halvtaskig svenska vad det kostar att gå upp i tornet varpå jag börjar rabbla "en person 30:-, två personer 50:-och en familj 60:-"

När jag kommer till det där med familj ser jag hur det liksom glittrar till i ögonen på den ene av dem och som på given signal väller det in en hel hög med folk som absolut kan tillhöra samma familj. Alltså nu vill jag inte verka som att jag har fördommar och förutfattade meningar... men det har jag ju såklart lika som alla andra har. Alltså tolkar jag glittret i killens ögon som att han tänker försöka få upp hela högen som en familj och eftersom jag inte alls kommer att kunna reda ut deras släktband så funderar jag på hur jag ska göra med det här nu då.


Killen ser tydligen på mej vad jag tänker också så han börjar med att säga "Hur stor är en familj?!" Varpå jag kontrar med "Tja... vad tycker du?!"

Han ser sej omkring och glittret är tillbaka och jag känner att jag nog kommer att få sparken om jag skickar upp alla i tornet för bara 60 spänn så jag säger "Nämen, vi får väl försöka göra ett bra pris. Hur många är ni?"
Då hugger den andre killen i "Tjugo kanske, eller vänta... vi är fyrtio... eller femtio" åsså tar han ett kliv ut genom dörren och rabblar nåt på arabiska och JAJAMEN dom är baske mej sådär 50 pers! Hahahahhaaha... "OK" säger jag "Vi säger 10:- per person!"


Då kastar sej alla fram och ger mej 20 lappar som ska vara för 2 personer upp i tornet, 20 lappar som ska vara för en person upp i tornet, 50 lapp som ska vara för 5 personer, nä vänta han vill inte följa med... det blir 4 personer och sen kommer det 3 kissnödiga tanter på raken och frågar efter toa och så kommer det en kille och frågar vad kortlekarna kostar och om dom är billiga kan han sälja till hela bussen och när jag säger att den kostar 30:- som det står på den säger han att det inte är billigt och hela flocken som samlats runt honom skingras... och så är det 10:- för en person och 30:- för 3.... och sen kommer det folk och handlar småsaker och massan börjar välla ut för nu ska dom snart vidare och det kommer 3 personer på raken som ska ha min kroppspeeling och det ska slås in i maskinen och tas betalt och fipplas upp påsar... och när jag håller på med detta hör jag en av de äldre herrarna säga "JALLA JALLA" till mej.


Jag bröt ihop och började gapflabba.


Det gjorde dom med.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards