Alla inlägg den 28 juli 2010

Av Anniqa - 28 juli 2010 01:04

Det blev ju lite sämre väder nån dag, nästan lite kallt och VIPS så tycker man liksom att det är höst. Alltså greppade jag en liten hink och begav mej ut i skogen för är det höst då ska det samlas.


Jag blir liksom lite som en ekorre på hösten, det känns inte riktigt bra om jag inte får proppa in en massa bär och svampar i frysen. -Ja, nu äter ju inte ekorrar svamp... men ni hajar.


Det jag skulle samla denna gång var blåbär.

Jag hittade ett riktigt fint ställe precis i närheten av där jag bor, neråt sjön. Trivsam! Kolla bara!!!

Blueberry hill  


Några som fått nya och oanade krafter av regnet var MYGGORNA. Jädrar vad många och hungriga dom var! och jädrar vad dumt att jag inte hade med mej nåt myggmedel, tex det som jag själv tillverkar och har sålt en hel del av denna sommar... DET skulle man ha haft med sej. Istället gick jag där och plockade och viftade och klappade mygg. Hade som vanligt en luvjacka med mej och försökte liksom rädda det som räddas kunde genom att dra upp luvan. Jag tror ta mej tusan att de bet mej genom kläderna för det stack och kliade till sist överallt!


Jag gav upp när en joggande kille nästan snubblat sej fördärvad när han tittade på mej där jag satt på huk i skogen och såg ut som döden i Ingmar Bergmans tappning.


    

"Jag har sedan länge gått vid din sida..."


Just nu står det 1-0 till myggorna men vänta ni bara!


Uppdaterin på uppdrag av den affärstänkande dottern:
Min webbshop med tex MYGGDEO för 60:- (giftfritt myggmedel)
www.hemkokat.nu



Av Anniqa - 28 juli 2010 00:05

Jamen här har vi det då, rullrånsreceptet speciellt tillängnat EB.


1 ägg

50 gram mjöl

50 gram margarin

50 gram socker

1 dessertsked vanillinsocker


Smält margarinet i en kastrull.

Rör ihop det torra och vispa snabbt som ögat ner det och ägget i margarinet.


Ha järnet på plattan på 3:an. Inget annat än 3:an.


Jag har gjort rullrån efter det här receptet massor med gånger och varje gång så har jag järnet på plattan för kort stund innan jag börjar grädda så jag HÖJER till 4:an. Då blir det bränt, sen SÄNKER jag till 2:an, då blir det aldrig klart.


Det brukar gå åt sådär en omgång smet till att få in temperaturen så gör minst dubbel sats!


Före första rånet smörjer man förslagsvis järnet med lite fett, sen brukar det inte behövas när man väl fått in snitsen. Vänd järnet efter varje rån så det håller sej varmt på båda sidor!


Här är mormors järn. Det här och vävstolen var det viktigt att just jag fick tyckte hon. Undrar när jag ska börja väva?!


  

Sen spelar det ingen roll att jag har mormors järn och hennes recept, det blir aldrig lika gott som när hon gjorde dem...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards