Alla inlägg den 1 maj 2011

Av Anniqa - 1 maj 2011 21:26

Jag har ju en liten firma som jag roar mej med så fort jag har tid och lust och i sommar ska jag ha jättelust med det! För den som bommat det så heter firman Hemkokat - Sverige (se www.hemkokat.nu) och det är inte vilket hemkok som helst som tillverkas, nope det är hudcremer och annat med naturliga råvaror som bas. -Vegetabiliska oljor, aloe vera, ringblommor, kamomill, ullfett och dofterna kommer från äkta eteriska oljor...

Jo, jag har tagit ledigt från det andra jobbet (det som man får lön från) i 2 månader och ska flänga runt på marknader och jobba på lite ställen där jag ska sälja mina hemkok under sommarmånaderna och nu pågår den stora LADDNINGEN inför allt detta. I helgen åker jag till Rättvik på marknad och då ska jag ha dels grejor till 6 meter marknadsstånd och sen ska jag försöka ha med mej så mycket som möjligt av annat färdigkokat som jag ska klistra etiketter på under helgen. Jag brukar passa på med det när jag är på marknader för dels så får man det gjort och sen så ger det folk lite frihet att kolla på mitt bord utan att jag står och stirrar på dom när jag pillar på med det där klistrandet.


I sommar ska jag sälja mina grejor på ett nytt och spännande ställe. Det är i Rättvik uppe på det där fina berget som heter Vida blick. Man ser ut över hela Siljan där uppifrån och det ska bli så kul att komma dit. Just nu är vi 9 st hantverkare som är klara men vi hoppas på att bli nån till innan det är färdigt. Sen har jag ju grejor på Krukmakeri & Hantverk i Söderhamn som vanligt och vi som driver det stället (för det är en ekonomisk förening som jag är med i som driver den) har även en sommarbutik ute i Skärså. Albert heter den och ligger jättemysigt mitt emot den fina fiskerestaurangen Albertina. Sen ska jag vara med i Rengsjö på hembygdsgården där och sälja hemkok... åsså har vi marknaderna då. Hej och hå! Ja, jag ska ju stå på O-ringen en hel vecka också!


Eftersom jag hoppas på en bra försäljningssommar så är det lite större kok än vanligt det gäller och mitt i allt detta fick jag in lite beställningar på s.k bascreme. Det är så att säga en ganska enkel hudcreme som jag säljer till andra terapeuter och som de sedan blandar i sina specialgrejor i. Det kan vara extra vitaminer, speciella eteriska oljor, solskyddsmedel mm mm.

Idag när jag var på firman kokade jag i alla fall ihop:

  • 20 kg bascreme
  • 1 liter ögongelé
  • 2,5 liter eksem- och sårmedel till häst/hund

Dessutom pytsade jag upp en massa färdigkokat i burkar och det hela börjar se riktigt lovande ut.


Jag minns tillbaka på de första koken jag gjorde, då var det små små satser jag gjorde. Nu tycker jag det är kul att liksom fläska på lite och gillar känslan av att stå med den största skinkgrytan och röra om i 20 kg hudcreme. Supernice tycker jag och kom just på att det är dags att göra mera myggmedel. Hurra!


Undrar vad andra pysslar med när de är ledig?

Av Anniqa - 1 maj 2011 09:49

Åååå vad kul jag hade igår!


Vi är ju 4 syskon och jag är yngst i skaran. Igår var jag och äldsta brodern, 51 år, med familjer och så den andra brorsans dotter och ett trevligt gäng till iväg till Alborgen i Valbo och LEKTE!


För den som inte har  varit dit vill jag först och främst säga: ÅK DIT! och sen kan jag berätta att det är liiite som Fångarna på fortet men utan spindlar, höga höjder och slem. Det är ett äventyrshus helt enkelt och det går ut på att man ska klara så många uppdrag som möjligt.


Brorsan med fru hade delat in lagen men eftersom vi som åkte i min bil dit trivs så bra tillsammans så vägrade vi dela på oss. -Barnsligt va! :o) Därmed fick de andra dela upp sej som dom ville och det blev ett lag med ungdommar; brorsans son med kompis och deras respektive. Kanontrevligt folk! Sen blev det brorsan med sin dotter och hennes kompis och till sist brorsans fru och hennes kompis som fick vara ensamma eftersom vi inte ville dela på oss... Jag hoppade in i deras lag vid några tillfällen eftersom det är helt omöjligt att klara vissa uppdrag på bara 2 personer.


Efter en dag på Alborgen är man rätt slut och väldigt glad! Jag har träningsvärk i armar och rygg, förmodligen efter att ha klättrat i ett stort spindelnät och klättrat runt och hängt i lianer mm. Sen har jag ett ömt öra efter ett misslyckat försök att ta mej över en sån där lång stång som snurrar runt hur lätt som helst, typ fångarna på fortet... Istället för att bara släppa taget när jag märkte att det gick åt pipan försökte jag klamra mej kvar och slog örat så det lyste rött en lång stund. Snitsigt. Det är BRA om det syns direkt när man gör illa sej så man kan gnälla ut ordentligt.


Den snygge var med och han var kraftig motståndare till det hela in i  det sista. På vägen till Valbo satt han och småsurade och halvsov men efter nån bana var han då minst lika taggad som oss andra och baxade runt på de av oss korta som behövde hjälp och visade att han hade en skarp hjärna för att lösa klurigheter. Fina egenskaper det där, jag behåller honom!


På kvällen var det grillning hos brorsan och då kom även den andra brodern med familj in och fick höra om våra bravader. Vi åt smaskig mat, ändå smaskigare desserter och pimplade vin så vi blev riktigt trevliga!


Har sovit som en stock i natt och längtar till nästa gång vi kan göra nåt så här KUL igen.


Är jag barnslig? -Hoppas det!


Förresten, vårt lag kom 2:a efter det där gänget med ungdommar som vann storstilat. En av deras lagmedlemmar hade stukad fot så dom gjorde det extra bra. Grattis till dom!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards