Alla inlägg under juni 2009

Av Anniqa - 13 juni 2009 13:48

Jag vet knappt var jag ska börja...


Det får bli med en bekännelse.

Jag har hår på kroppen.


Å ena sidan så tycker jag inte att det är hela världen med lite håriga ben, men å andra sidan så vill jag gärna ha bort skiten.


Rakhyvel funkar hur bra som helst.
-Dan efter är det stubbigt.


Vaxning funkar hur bra som helst.

-Det gör asont, man måste helst iväg till nån som gör det åt en och det kostar en slant.


Jag köpte en epileringsapparat.

Det gör så in åt helvete ont att använda den här maskinen att det är riktigt intressant. Jag mer eller mindre tvingade alla som kom hit att testa den första veckan jag hade den. Dottern pallade inte första försöket. Många vägrade ens testa. Brorsdottern pallade med det riktigt bra men som jag var hon tvungen att svära som en borstbindare under hela processen och blev svettig på ryggen av att låta håret ryckas upp med rot från det känsliga partiet just vid vristen.


Nu har jag låtit maskinen vila men hittade den av en slump i badrumsskåpet. Benen behövde ansas så jag tänkte "hur ont kan det göra?!" och gav mej på den.

Svaret är: FORTFARANDE ASONT!


Jag har kikat runt lite på nätet och sett vad folk skrivit om epilering.


"Ta en alvedon en timme innan du epilerar så gör det inte lika ont"


"Undvik epilering dagarna före mens då du är mera smärtkänslig"


"Jag brukar passa på när jag är lite berusad, då bryr man sej inte lika mycket"


"Dela upp epileringen i små partier med paus emellan, det är nästan omöjligt att klara av att epilera hela benen på en och samma gång"


Nån funderade också över skillnaden mellan att tatuera och att epilera, om det gjorde typ lika ont.


Till saken hör att jag inte är speciellt smärtkänslig och att jag frågade bruden i affären om det gjorde så vidrigt ont som man skulle kunna tro. Hon svarade att hon inte alls tyckte det var så farligt... Ehhh..... nähä...


Nu har jag i alla fall skalat av benen och det eldar om benen. Inte blev det så bra heller för jag har för mej att man måste ta håren i 3-4 omgångar eftersom de kortaste håren inte kommer med.


Eventuellt ger jag mej på benen om nån dag igen med maskinen.


Eventuellt struntar jag i det.


Om du är sjukt nyfiken på hur ont det gör att epilera men inte har tillgång till nån maskin, testa att rycka näshår med en pincett. Ungefär så skönt är det!

Av Anniqa - 13 juni 2009 10:51

Jag tror att jag har skrivit om det här förr men det kan nämnas igen.


Skaffa en tidning och en radio eller googla på Melodikrysset så hittar du både spelplan och länk webbradio. Se till att ha kaffet klart, dega ner dej i soffan själv eller tillsammans med typ vem som helst. Eller ha nåt chatfönster öppet och lös krysset tillsammans med en kompis på distans.


Det här är sååå trevligt!


Om man missar direktsändningen så kan man lösa det i efterhand på nätet också. Perfekt att göra en regnig dag, en slö morgon eller på uteplatsen när man solar ryggen.


Idag vaknade jag halv 11 och hade således missat första halvan av programmet så nu har jag det roliga kvar :o)

Av Anniqa - 12 juni 2009 20:34

Har varit på skolavslutning idag.


Brorsans dotter slutade nian och vi andra satt uppraddade i kyrkan. Hon var så otroligt fin jäntan. Hade en superfin klänning som jag också skulle vilja kunna ha. En rosa helt perfekt klänning som inte var för prålig och inte för simpel. Helt otroligt fint! Skorna ska jag också prova har jag bestämt mej för. Jag blev allt lite rörd bara jag såg henne och de andra.


Sen var det dags för lite musik. Först var det en helt otroligt spontan tjej som spelade fiol. Hon hade visst gjort låten hon spelade själv och att hon spelade lite fel och morrade till för det var ju bara charmigt.

Jag blev lite rörd och tårögd baske mej!


Efter detta: 2 tjejer som sjunger jättefint.
Jag blev lite rörd av det med.


Sen, en grymt duktig tjej som sjunger solo. Hon råkade komma av sej lite och fick en fnitterattack först och sen undrar jag om hon rent av tog till lipen för plötsligt bara sprang hon och satte sej, mitt i sången.
Vi gav henne världens applåd i alla fall för det vi hann höra var skitbra!

Jag blev lite rörd och tårögd.


Dags för stipendieutdelning:

Två stycken delades ut och det var med motiveringen "för goda studieresultat och för att ha inspirerat andra till goda studier" ja, nåt sånt... GISSA vem som knep det ena då?! Jojomen, MIN brorsdotter!

Jag blev mera rörd och tårögd.


Sen var det ju det vanliga. Fotografering och kramar hit och dit och många var det som tog till lipen. Jag träffade gamla klasskompisar och det var ju himlans roligt! Det var 25 år sen vi slutade 9:an var det nån som upplyste mej om. UJ!!!


Ok, dan fortsatte med en resa till Söderhamn där jag var på bolaget, Grengatan 1 och sen in på Hälsokraft för att få sommarens arbetsschema. Sen var det lunch med han som jag anser är så snygg och för all del trevlig också. Sen stack jag och masserade i Bergvik, hem och snackade lite med dottern och hann precis få fram halvkokta makaroner och lite köttbullar innan hon skulle åka till Ljusne/Söderhamn på avslutningsfest med sin klass.

Det har varit askallt idag.

Jag är STOLT över att hon tog långkalsingar...


Jag hade siktat in mej på en kväll i soffan och för några timmar sen for jag iväg och köpte mej en pizza. Då hände det. I korsningen när jag nästan var hemma kom jag att tänka på allt igen. På den fina klänningen, på sången och musiken i kyrkan, på minstingen i släkten som var så himla duktig i kyrkan, på stipendiet, på när jag gick i skolan...

och DÄR kom tårarna!


Nu har jag ätit pizza och snorat klart. Undrar om jag kan ha den där rosa klänningen nu när jag har ätit så mycket pizza?! 

Av Anniqa - 10 juni 2009 23:11

Ännu en dag...


Starten gick i arla morgonstund. For upp som ett jehu ur sängen och packade spikmattor som skulle postas, skrev ut lapp till arbetsförmeldingen, letade fram pengar som skulle bankas, gjorde kaffe och hällde upp i termosmuggen och sen bar det iväg mot Gävle där jag hade frukostmöte med en kollega i kombination med att jag hämtade hem lite grejor för hemkoken.


Var väl där i max 45 min och sen bar det iväg hemmåt igen. Stannade till på Hagsta och tankade och medan bensinen rann i kutade jag in på macken och snappade åt mej lunch.


Kom till Söderhamn typ en halvtimme efter beräknat och hetsade in på bussgods med fraktsedlar i högsta hugg. Gick som tåget. Spikmattorna postade!


Utanför arbetsförmedlingen var det helt sjukt mycket bilar. Det var helt sjukt med folk där också! MEN det gick som tåget där med, flöt på som bara den. Papper påskrivet och inlämnat!


Mot banken. Hur mycket folk som helst MEN inte en kotte vid insättningsmaskinen. Gick som tåget. Pengar bankade!


Hetsade vidare till Vågbro å hämtade tidningar och sen var jag framme i Skärså halv 1. Inte som sist jag jobbade där fem i. UNDERBART!


Jag hann räkna kassa, tända lysen, kolla runt, sätta på kaffe, dricka kaffe, dricka mera kaffe, äta upp mackan jag köpt, värma lite kaffe som kallnat, äta en glass, bygga om i min hylla, äta upp salladen jag köpt, sätta upp en massa skyltar, läsa dagboken, värma lite kaffe som jag hällde bort för det var så snuskigt, testa en till glass... också snuskig... och då kom det typ en kund. Sålde otroligt dåligt med allt under hela dan, utom lotter konstigt nog.


Nu är jag hemma igen, borde tvätta för i morgon ska jag massera massor och jag vet inte hur jag har det med handdukar. Orkar bara inte, det har varit för slött för att jag ska orka ladda om helt enkelt.


Tyskar kom in i butiken men vis av gårdagen höll jag snattran på mej! Jag sa "Tjena" när de kom, hörde att de babblade konstigt OCH hade sån tur att de inte frågade nåt och inte handlade nåt. Pustade ut ordentligt när de gått.


Nu har jag ätit en trave mackor och te. I morgon ska jag äta nyttigt och försöka hålla ett lagomt tempo, det är jobbigt när det blir sånt här växeltempo. Båda lägena sliter lika mycket på en sån som mej.


Nästan mest det sega tempot egentligen.



Av Anniqa - 9 juni 2009 23:00

Jag är inte speciellt bra på språk.


Svenska behärskar jag. Sen är det mer eller mindre stopp.


Av nån anledning så kan jag lära mej totalt onödiga ord eller fraser på främmande språk men jag kan inte sätta ihop det till nåt vettigt och jag hittar sällan tillfällen att ta till dessa ord. Men jag försöker!


Idag tex jobbade jag i Lenninge på Hantverkspaviljongen (www.hatverkspaviljongen.se) och på förmiddan kom det in ett sällskap för att kika på våra grejor. Det visade sej att det var folk som bodde precis i närheten och som hade bekanta från norge på besök varpå jag glatt utbrast "men kämpebra!" och "akurat!"


...vad säger man om det såhär efteråt... tja....


Häromdan när jag jobbade där så HÖRDE jag att ett par gick och snackade på nåt som lät som finska och jag kunde inte låta bli att fråga om de kom från finland. Jodå, det gjorde de... varpå jag glatt utropade "MOJ MUKULAT" (typ... hejsan småknattar). De ignorerade mitt tillmötesgående sätt... men sen sken de upp när jag drog till med "mitt bästa på finska". Det var när de frågade om jag tar betalkort och jag klämde till med ett klingande "TOTTAKAI!" (SJÄLVKLART!) :o) -där satt den!


Ok, jag jobbar ju också när jag är där. Idag var jag riktigt på hugget och bättrade på en stor skylt med texten H A N T V E R K. Jag var ute och målade och kladdade på den när det kom en bil med ett par. Jag hojtade ett himla klämkäckt "TJENARE" till dem och stängde locket på färgen och gick upp för att vara tillhands. Vi kom in genom dörren till paviljongen ungefär samtidigt och det blev ett jädra pinglade på våran dörrvakt. (brukar ha den på när jag jobbar ensam så man hör när det kommer folk om man tex är i köket och bakar eller nåt). Jag drog till med ett "PLINGPLONG PLINGPLONG PLINGPLONG..." för att liksom visa hur dryg även jag tycker denna maskin är. Mina gäster sa inget, de bara loooog.


Ok, jag visade glatt upp mina händer som var totalt svarta efter målandet och sa "haha, jag får banne mej mera färg på mej själv än på skylten!"

De bara log.

Sen bar jag iväg för att tvätta av mej och hojtar lite över axeln "kika runt lite ni och hojta om ni vill nåt"

De log vidare.


Sen kom jag ut i butiken igen och såg att de trasslade med en gammaldags våg som vi har fått hem nu. Det är lite trixigt att fatta hur man ska göra med den så jag gick ut, slet den ur händerna på dem och hade en riktig demonstration av vågen. Visade hur man kan vända den på olika sätt för olika vikt... De log och mumlade. Jag hör skitdåligt så jag hörde inte ett ord av vad de sa. Antar att de nästan blev förstummade över hur trevlig jag var som visade dem hur den funkade.


Sen var det dags att betala. Ok. jag babblade på och så plötsligt säger en av dem nåt. PÅ TYSKA! Kors i jesse namn! Jag kan några ord på tyska: Heil, bratwurst, knödel... inget vettigt att fläska i med...


Jag lyckades ta betalt, sälja frimärken och tacka så hjärligt och allt på engelska. Det gick banne mej geschwindt! Sen frågar de var man kan köpa "old things in bollnäs" varpå jag på kombinerad svenska/engelska/teckenspråk förklarade att man ska hålla utkik efter skyltar som det står L O  P P I S på. När jag sa "L O  P P I S" sa jag det oerhört högt och sakta och jag artikulerade ordentligt. Samtidigt RITADE jag en skylt i luften framför mej.


Jag var helt slut när de åkt. Det är jobbigt att prata tyska!


PS. jag kan säga gurka på bulgariska, beställa in 407 helsiden kalsonger på spanska, säga skål på ryska och svära som en borstbindare!


Av Anniqa - 8 juni 2009 21:09

För er som undrat:

Nu finns Stevian, eller Sötflockeln i min webbshop.
www.hemkokat.nu

Av Anniqa - 8 juni 2009 20:52

Var på IKEA i helgen.


Skulle väl kika på grejor till ett kök men som vanligt blev man ju sådär sjukt trött. Jag vet inte om det är otroligt dålig ventilation där eller vad det kan bero på att det känns så syrefattigt, för jag VET att de har ett ventilationssystem.


Hur jag kan veta det?!

Jomen när man lägger sej i nån av sängarna på sängavdelningen så ser man ju såklart upp i taket och eftersom de inte har kostat på att bygga innertak så ser man ju hela ventilationssystemet. Det är kanske inte sådär jätteharmoniskt att titta på och min idé om jag ska starta möbelaffär är att satsa på ett riktigt snyggt tak att vila blicken på.


Sen så kan man ju kanske mysa till det lite mera också om man ändå ska försöka sälja sängar. Kanske lite mindre rumänskt barnhem och mera "äntligen hemma" eller så... ja, jag vet inte... Lakan å sånt är också trevligt tycker jag.


Förresten så köpte jag ett nytt duntäcke i sommarmodell. Det har förekommit klagomål på mitt nuvarande duntäcke. Det är hur fluffigt som helst och skulle förmodligen klara en natt på ishotellet i Kiruna. Nåja, nu har jag i alla fall ett tunt och ett tjockt duntäcke. Otroligt bra tycker jag!

Av Anniqa - 8 juni 2009 11:56

En sak till ang städningen av garderob som påbörjades i helgen.


Jag passade på att kasta en hög med strumpor som jag inte gillat nåt vidare. Jag har fått dom till bra pris av en knalle jag känner men det vete tusan vad det är med dom, mina fötter trivs inte hundra procentigt i dem och i helgens iver åkte en hel hög med såna där i sopsäcken. 2 par, ev 3 par... helt oanvända sparde jag för att kolla om dottern vill ha dem.


I går när jag och han som är så jädra snygg var till Valbo så skickade dottern ett sms och bad mej uppsöka en sportaffär för att fixa nåt stöd till hennes knä som börjat tramsa (man ska klä på sej när man åker moped...)


Då såg jag dem. PREXIS mina strumpor. OCH priset då:

140 kronor paret. Jag förtydligar: 70 kronor strumpan. Den som har varit på marknader vet att för den summan kan man få en hel kasse med tubsockar. Jag är ju lite känslig när det gäller strumpor å sånt så jag betalar gärna bara det är bra och bekvämt men va farao!


Dottern funderar på att gå ut och gräva i soprummet efter de strumpor jag slägde för när hon fick höra priset blev ju de där plötsligt oerhört snygga :o)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards