Alla inlägg den 7 maj 2009

Av Anniqa - 7 maj 2009 23:40

Nu har jag äntligen fått tag på Stevia. Stevia är en växt som är sötare än socker utan att innehålla vare sej kolhydrater eller kalorier. Den är alltså superbra för framförallt diabetiker men även den traditionella sockerråttan borde börja hoppa jämfota av lycka över detta superalternativ.


Jag såklart beställt hem en laddning till försäljning och just nu har jag en provburk hemma av den "svagaste" modellen. Det är torkad och pulveriserad Stevia som är ca 20 ggr sötare än socker med en liten pikant smak av ört (hö kanske...) Den andra modellen är raffinerad och är 200-300 ggr sötare än socker och borde väl för övrigt vara smaklös. Intressant tycker jag! Undrar hur man doserar den?!


Nu har jag käkat fil med mandel och stevia. Inte så pjåkigt alternativ till nattmacka.

Av Anniqa - 7 maj 2009 15:30

Morsan var nyss hit och då började jag dra i kylskåps- och frysdörrar med orden "men vaaad ska man äta idaaag då..." och "ååååå vad svårt det är att hitta på nåt" osv.


Mat hos morsan om en stund. Det här gjorde jag bra tycker jag.

Av Anniqa - 7 maj 2009 12:31

På begäran. Här är receptet 

Räcker till bortåt 16 personer

  • 2 dl vetemjöl
  • 2 liter mjölk
  • 2 pkt (1 gram) saffran
  • 1 burk krossade tomater
  • 1 gul lök
  • 2 vitlökskyftor
  • Kryddor: tex salt, citronpeppar, var lite påhittig där
  • 1 kg lax i tärningar
  • 500 g spenat
  • hel 1 pkt (500 gram) fullkornslasagneplattor
  • 1 pkt Kelda Ostsås 

Arbetsgång:
Koka ihop såsen enligt konstens alla regler.

Tillsätt lax och spenat och smaka av.
Varva såsen med lasagenplattorna och avsluta med att ringla över lite Kelda Ostsås.


Skjuts in i ugnen på 200 grader.


Antar att man kan skippa ostsåsen och göra en blötare sås från början å riva lite ost över.

Av Anniqa - 7 maj 2009 12:07

Har ju legat i soffan och kurrerat mej och hade teven på. Först var det Smallville, berättelsen om Stålmannen som tonåring. Himla bra! Speciellt bra tycker jag själva kryptonitdelen är. Nu var det en snygg jänta som förvridit huvudet på unge stålis och jajamen, det slutade med att hon hade en bit kryptonit i fickan som hon plockade upp och vips rann krafterna ur herr superhjälte. Reflektion: Hur kommer det sej att han inte blir klen förrens damen i fråga plockar fram kryptoniten så att han ser den? Kan det vara så att vanligt textil fångar upp och kapslar in de ack så kraftslukande egenskaperna hos denna stenbit? I sånt fall så kanske stålis skulle satsa på rånarluva för att klara sej lite bättre. Eventuellt kanske det räcker med en kraftig foundation?! Kläder har ju gossen på kroppen så det kan vara händer och ansikte som bör skyddas. Funderar på om det kanske räcker med vanlig solskyddscreme med lite högre faktor.....


Tja, efter detta följde en RIKTIGT usel serie. Xena - Krigarprinsessan. Har aldrig orkat sätta mej in i den serien men de få gånger jag har sett det så brukar det vara självaste Xena och en annan tjej som är på väg nånstans. Ofta till häst. Iförd raffiga kläder som ska se lite porrigt medeltida ut. Tex har de gjutjärnsbehå och det kanske är förnuftigt när man fraktas till häst. Men var är hjälmen jäntor?!


Slåss gör hon också. Antar att man ska bli superimpad av henne när hon kastar omkring fiender så det yr i luften. I dagens avsnitt blev hon och den blonda bruden attakerade av en kille med ansiktsmask ala Robin i Läderlappen. Masken såg ut att vara av zink. Du vet zinkhink som man har blommor i. Tycker det ska skava...


I alla fall så kom jäntorna ridande och så plötsligt stannar de upp och lyssnar. Det är nåt. Men vad är det? Jooo, det är ju en PIL som kommer vinande i vinden. Snabbt som ögat kastar Xena upp en pinne/stav/spjut (vete fanken vad det ska vara, kanske ett krattskaft vad vet jag) och i denna fastnar pilen precis innan den ska träffa den blonda. Där pustar man ut. Men då är ju han med zinkhinken så nyfiken på om han träffat så han hoppar fram på stigen framför brudarna. Där står han snällt och avvaktar tills Xena får tid att lägga ifrån sej tyglar, puffa upp tuttarna, kolla att sminket sitter och sen med en dramatisk blick går dit och börjar ge honom storstryk.


Meanwhile står den blonda och pudrar sej eller nåt. Sen dyker det så påpassligt upp zinkhinksman nr 2 så hon också får nån att jonglera med. Brudarna fick sej några råsopar de med men det verkade bara muntra upp dem. Medans de krypande/krälande ala pooldancers tog sej upp stog herrarna i sin tur och avvaktade. Jäntorna väl på benen igen fläskade i för allt vad behån pallade och med viss fördröjning kastades grabbarna iväg i luften.


Jag stängde av teven.


Av Anniqa - 7 maj 2009 10:14

Nu är det klart. Jag lider av mötesallergi och efter gårdagens överdos har jag fått en allergichock. Är yr i skallen och har avbokat en massage idag. Det hör till det ytterst ovanliga. Nu har jag degat i soffan med fukost och känner mej redan mycket bättre. Funderar faktisk på att städa eller nåt för nu känner jag mej utvilad. Alltså: jag kan köra på i hysteriskt tempo i 3 veckor och sen räcker det med en frukost i soffan för att bli ok igen. Gäller att tajma in en ledig förmiddag med 3 veckors intervall så kommer det här att gå geschwindt!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards