Alla inlägg den 27 maj 2009

Av Anniqa - 27 maj 2009 19:30

Men herregud vad jag är mätt!


Vi var ju tvungen att fira att bilen klarade kontrollbesiktningen så jag bakade en kaka. Här följer receptet för den som vill fira med mej.


SNODDASKAKA

till en långpanna

  • 4 ägg
  • 6 dl socker
  • 9 dl vetemjöl
  • 3 dl mjölk
  • 4 tsk bakpulver
  • 4 tsk vanilj socker
  • 2 msk kakao
  • 300 gr smält smör

Glasyr:

  • 3 ½ dl florsocker
  • 4 msk smält smör
  • 5 msk kallt kaffe
  • 1 msk kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • kokos eller strössel

Vispa ägg och socker. Tillsätt vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Häll i mjölken i det smälta fettet och tillsätt detta till äggsmeten.


Grädda i en smord och bröad form i cirka 35 minuter i 175-200 graders varm ugn.

 

Blanda florsocker , kakao och vaniljsocker. Tillsätt smöret och kaffet. Bred glasyren över kakan när kakan svalnat. Strö över kokos eller strössel. Skär i rejäla bitar, koka kaffe, ÄT!

 
Av Anniqa - 27 maj 2009 14:41

Fjäder, fram höger, brusten.


Det gäller alltså utlåtandet vid kontrollbesiktning av BEJ 473 som gick av stapeln idag kl. 12:56:53.


Ägarinnan (dvs jag) var så nervös att jag kände pulsen i halsen och blodsmak i munnen. Första kommentaren och för övrigt den enda under hela kontrollprocessen var att "jaha... och här håller ljuddämparen på att komma ut via avgasröret ser jag".


Jag insåg snabbt att det är kaffeautomaten jag hör hemma vid så jag gick och tog mej en kopp. Läääänge höll han på och kollade. Sen var det dags för provkörning och han var borta hur länge som helst. Det brukar ju vara ett varv runt kåken med avslutande tuuut för att kolla att tutan fungerar men den här killen han var noga han.


Det visade sej att det var CO värdet han dubbelkollade.


Jaha, där stod jag då, benklen vid det laget och väntade på att han skulle börja rabbla... åsså säger han det här med framfjädern. Sen var det liksom klart. Skitkonstigt. Jag hade förberett mej mentalt för en massa dyra fel. På att eventuellt kanske möjligen behöva köpa en annan bil... åsså går den igenom ett år till.


Nu ska bilen städas, vaxas och ny doftgran skall inhandlas. Nån som har tips om god doft?


Här är protokollet: http://www.hemkokat.nu/temp/protokoll.jpg

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards