Alla inlägg den 11 maj 2009

Av Anniqa - 11 maj 2009 18:35

Dottern ska ta körkort för bil, eller i alla fall börja övningsköra.
Jag fick reda på det av en slump eftersom jag funderade om vi inte ska åka på bio nån kväll. Skulle vilja se Änglar och Demoner...


I alla fall så råkade hon berätta att hon ska iväg på Handledarutbildning med sin far på torsdag.


"Ahaaa... och jag är inte på nåt sätt inräknad i den här övningskörningsbiten då?!" funderade jag (lite stött). "
Jamen hallå... du har ju voltat, kört i diket, mot träd, mot älg... jamen jodå... men det KOSTAR TYP 300 spänn..."
säger dottern.


Jag tror inte jag är betrodd.
Hon får lära sej köra bil av pappan som är yrkeschaffis istället.

Av Anniqa - 11 maj 2009 14:36

En modig läsare vill ha receptet så här kommer det:


  • 1 liter färska trattkantareller, 2-3 dl djupfrysta eller 20 g torkade
    (Om du använder torkade trattkantareller så smula ner den i ca 5 dl vatten och låt stå i 1 timme. Sila sedan bort vattnet. Använder du färska kantareller: hacka ordentligt alt. tugga med besked vid servering)
  • en klick smör
  • 4 msk vetemjöl
  • ca 1 l grönsaksbuljong
  • 1 msk tomatpuré
  • 1,5 dl kaffegrädde
  • ca 1 msk roquefortost (eller ädelost)
  • ca 1 tsk citronsaft, kanske lite salt å peppar.

Mixa svampen eller skär i små bitar eller stampa på den kanske?

Fräs smöret i en kastrull, lägg i svampen och låt koka ihop ett par minuter. Fyll på med smör om det behövs.

Tillsätt vetemjölet och rör väl.

Häll i buljongen men bara lite i taget. Rör hela tiden.

Smaksätt med tomatpurén och roquefortosten och låt allt koka i ca 10 minuter.


Tillsätt grädden och citronsaften. Smaka av.


Strö persilja över och servera soppan varm med nåt smaskigt bröd.

Av Anniqa - 11 maj 2009 11:26

Har fått in ett önskemål om att berätta en gammal klassiker. Det här hände sej för några år sedan och har sedan dess roat/förfasat/äcklat vänner släktingar och för allan del några till också. Skyll dej själv om du läser vidare!


Jag tycker mycket om att plocka svamp. Det är ett härligt sätt att rensa hjärnan på och man får frisk luft och för all del lite motion också på köpet. Jag hade tvingat med mej dottern ut i skogen. Hon ville verkligen inte först men efter diverse tjat hängde hon med. Vi gick där och drällde och så PLÖTSLIGT hittar vi ett sånt där kanonställe med trattkantareller.


Ja, ni vet hur det är... man ser en svamp och när man böjer sej ner för att plocka den så får man liksom mera grodperspektiv på tillvaron och då ser man plötsligt hur mycket svamp som helst! Vi blev som galna, låg på alla fyra och plockade fort fort... precis som att de skulle springa iväg om vi inte skyndade oss. Korgen blev snabbt full och den tidigare så motsträviga dottern erbjöd sej att offra jackan att lägga svamp i :o)


Sen följer ju det som inte är lika skoj. Rensa svamp... men det är en annan historia. Eftersom jaktlyckan varit god så kokade jag en redigan soppa och bjöd hem brodern med familj på middag. Smaskens! Om nån vill efter att ha läst hela berättelsen kan jag lägga ut recept på själva soppan.


Det här var en söndag och jag gillar storkok. Alltså fanns det soppa kvar till hela veckans middagar. Varje kväll när jag kom hem från jobbet värmde jag en tallrik soppa och mumsade på. Det är ganska hårdsmält mat svamp och om man äter svampsoppa flera dagar på raken så kan den mest välfungerande mage börja opponera sej.


Fredag morgon: Jag stiger upp och ska ta mej en dusch för att vakna till. Känner att magen gör sej påmind och tar en sväng på muggen först. Tusingen vad risig man var i magen nu då... kanske dags att lägga av med soppdieten... Nåja, noga som jag är torkar jag till mej ordentligt och hoppar i duschen. Eftersom en ren rumpa är A och O för att slippa obehag som analklåda, hemmorojder och annat läbbigt så är jag noooga med stjärten även i detta moment. (En person i min närhet som haft hemmorojder berättade att det kändes som en liten mask där bak. Blääääää.... det vill man inte ha!!!)


Då känner jag det... Det är nåt som sticker ut! JA JUST DET, ur röven så att säga! Iiiiiiiiiiiii..... vad otroligt obehagligt! På den tiden hade jag lite längre naglar än nu så efter att ha förfasat mej över upptäckten tar jag så mod till mej och nyper till över fyndet med tumme- och långfinger nagel. Sen draaaaaar jag. Och draaaaar.... men vafan är det?!!! Allvarligt talat blev jag helt benklen. Efter något som förmodligen rörde sej om sekunder men som kändes om en vecka hade jag dragit färdigt. Döm om min förvåning när det är en prima trattkantarell jag håller mellan mina fingrar!!! Att svamp är hårdsmält visste jag redan men att jag helt och hållet äter utan att tugga maten var nåt nytt! Denna svamp har alltså klarat sej helskinnad vid både plockning och rensning. Den har missat själva hackningsprocessen och jag har fått in den i munnen och helt klart svalt den hel utan att tugga. Sen har den passerat en ett helt matsmältningssystem utan att ha tagit skada. Vilken supersvamp!


För att du ska förstå hur länge jag drog kan jag berätta att det här var ett ståtligt exemplar av trattkantarell. Den var uppskattningsvis närmare decimetern lång och med en ståtlig hatt. Den hade lagt sej fint tillrätta med foten ut först så det så att säga drog till fint på slutet...


Jag stod där i duschen och kände mej helt generad i min ensamhet och skyndade mej att spola ner svampäcklet i toaletten. Bläää... vad snuskigt!


Några kvällar senare: Jag äter middag med dotter och sambo och till sist måste jag bara berätta om det här... kan inte vara tyst länge. Jag förstår det här med krisgrupper. MAN MÅSTE få berätta för någon när man varit med om nåt traumatiskt. Man mår dåligt av att hålla det inom sej!

När jag berättat klart sitter familjen helt tysta och bleka. Inte en min rör dom. Till sist säger sambon "Om det där hade hänt mej hade den där berättelsen följt mej i graven, jag skulle ALDRIG berätta det för någon". Klok kille det där, synd att man inte har samma förnuft.


Ok, hur var det? Nån som ville ha receptet?

Av Anniqa - 11 maj 2009 08:52

Åkte på skäll av dottern i helgen. Hon säger att jag är så seg på mornarna att hon kommer typ 10 min för sent när jag skjutsar henne till skolan.


Jag försökte försvara mej men näää det var baaara jag som är seg :o)


Hon bestämde att vi skulle åka SENAST kvart i 9 idag. Nu är klockan 08.52 och jag är klar men hon springer runt.


Undrar vem som segar sej nu då!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards